5 767 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Hur vet man om reglarna (etc) håller för tyngden?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Nu vet jag inte om du tänker dig att göra det här själv, eller med en firma. När det då gäller underlag:
Oavsett om du tar klinkers eller plastmatta så måste golvbrunnen bytas om den är äldra än ca. 1992 (kom nya typgodkännanderegler då). Ett vanligt fusk med golvbrunnar är att de inte monteras fast i bjälklaget, utan "hänger" i spånskivan. Lika vanligt är att spånskivan saknar stöd runt brunnen. I båda fallen kan man få små rörelser som skadar tätskiktet i klinkersfallet, eller får mattan att lossna runt brunnen om man har plastmatta.
Det har även kommit regler som jag tror gäller även vid plastmatta, om att du inte får ha "onödiga" genomföringar i golvet. Så ex. måste vattenledning till handfat, toa osv. komma ut ur väggen, inte upp genom golvet. Eller så kan man dra det untanpåliggande.
Detta är sådant som förs. bolaget kan anmärka på och reducera eller helt nolla skaderegleringen.
Man skall dock komma ihåg att många förs. bolag har undantag för badrum, och betalar inte ytskikten oavsett hur korrekt de är utförda.
Oavsett om du tar klinkers eller plastmatta så måste golvbrunnen bytas om den är äldra än ca. 1992 (kom nya typgodkännanderegler då). Ett vanligt fusk med golvbrunnar är att de inte monteras fast i bjälklaget, utan "hänger" i spånskivan. Lika vanligt är att spånskivan saknar stöd runt brunnen. I båda fallen kan man få små rörelser som skadar tätskiktet i klinkersfallet, eller får mattan att lossna runt brunnen om man har plastmatta.
Det har även kommit regler som jag tror gäller även vid plastmatta, om att du inte får ha "onödiga" genomföringar i golvet. Så ex. måste vattenledning till handfat, toa osv. komma ut ur väggen, inte upp genom golvet. Eller så kan man dra det untanpåliggande.
Detta är sådant som förs. bolaget kan anmärka på och reducera eller helt nolla skaderegleringen.
Man skall dock komma ihåg att många förs. bolag har undantag för badrum, och betalar inte ytskikten oavsett hur korrekt de är utförda.
Renoverare
· Stockholm
· 20 637 inlägg
Jojo, ska ha en duschkabin där om det får plats tänkte jag.KnockOnWood skrev:Du skall ju för din och familjens trivsel se till att det blir fall mot golvbrunnen, så inte vatten blir stående.
Men om du är orolig att det skulle läcka genom en golvmatta kanske du borde flytta till en hyreslägenhet i stället.
Detta sagt utan att medvetet vilja vara elak/sarkastisk/ironisk.
Hur länge har du haft huset egentligen?
Några särskilda skäl till denna oro?
Nej, är bara allmänt orolig för dåliga vatten och elinstallationer då jag uppfattar det som att konsekvenserna kan bli rätt allvarliga.
Kanske slår dem en signal och hör vad de har att säga.sblixten skrev:
Låter bra.hempularen skrev:Nej "kravet" på flytspackel gäller bara om du skall ha klinkers på golvet. Eftersom klinkers rör sig annorlunda för värme och fukt, än träfiberplatta. Därför måste man ha ett dött material mellan. Plastmatta däremto hänger lätt med i golvets rörelser.
Utan då spacklar man bara för att få rätt lutning mot brunnen.
Tanken är att göra allt utom mattläggningen, VVS och el själv. Behöver slå ut en vägg bl.a. Badrummet är från 1970 så golvbrunnen behöver bytas, men antar att mattläggaren kan göra det. Måste väl ändå klämmas fast i mattan på nån höger.hempularen skrev:Nu vet jag inte om du tänker dig att göra det här själv, eller med en firma. När det då gäller underlag:
Klicka här för att svara