1 970 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Arbetsordning
Osäker på vilken ordning det ska vara. Har spånskiva på golvet och 15mm plyfa på väggar. Skall ha kakel och klinkers
1. Fermacellskivor på vägg. Behöver skivskarvar spacklas? Annars finns det släta skivor.
2. Primer på spångolvet
3. Armeringsnät. Hur fäster jag det lämligast?
4. Golvvärmeslang 12mm. Fäst till armeringsnätet mha buntband?
5. Flytspackel min 15mm över golvvärmeslangen
6. Andra synpunkter så långt?
1. Fermacellskivor på vägg. Behöver skivskarvar spacklas? Annars finns det släta skivor.
2. Primer på spångolvet
3. Armeringsnät. Hur fäster jag det lämligast?
4. Golvvärmeslang 12mm. Fäst till armeringsnätet mha buntband?
5. Flytspackel min 15mm över golvvärmeslangen
6. Andra synpunkter så långt?
Bra filmkrilleman_215 skrev:
I filmen skruvades det i EPS-betong. Jag antar att det är samma sak i golvspån, bara kortare skruv?
Bör skruven vara galvad eller ha korrosivitetsklass? Eller är det OK med vanlig elförzinkad?
Jag tolkar filmen som att nätet ska fästas i golv-materialet inte i reglarna.Mikael_L skrev:
Beträffande klassningen på skruv skulle jag inte se det som en fråga, skruven ska ju bara hålla fast nätet innan flytspackling. Efter flytspacklet härdat så rör sig inget...
Nä, bra fråga tycker jag.Mattiaz skrev:
Jag tror man gärna ställer skivorna dikt mot golvet, särskilt om det är speciella våtrumsskivor som troligen inte har så mycket fukt eller temperaturrörelser.
Ställer man inte skivorna mot golvet, eller det blir glipor av andra skäl så bör man sätta lite akrylfog eller liknande i springan innan flytspacklingen, annars försvinner det en massa spackel där och kan ställa till ordentlig skada där det inte bör hamna.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/221969-ovantat-besok-av-flytspackel.html
Jag är inte 100% säker på att väggskivorna ska ställas dikt mot golvet, så om någon fler åsikt finns så får det gärna luftas. Ja bekräftelse är också helt OK.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden