Hej,
Enligt besiktningsprotokollet, så skall klämringen för brunnen i tvättstugan vara lös. Men tittar man på brunnen finns det något som ser ut som en klämring. Den sitter fast väldigt väl på brunnen. Har jag fel om att det är klämringen på bilden? Den ser väll helt OK?
Enligt besiktningsprotokollet, så skall klämringen för brunnen i tvättstugan vara lös. Men tittar man på brunnen finns det något som ser ut som en klämring. Den sitter fast väldigt väl på brunnen. Har jag fel om att det är klämringen på bilden? Den ser väll helt OK?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ok,
Jag märkte att trycker man hårt ca. 2cm runt klämringen (på mattan), så följer klämringen nedåt med. Klämringen verkar vara bra klämd mot mattan, men däremot så verkar inte mattan vara tillräckligt klämd mot brunnen, och därmed besiktningsanmärkningen om att klämringen är lös. Kan det vara så?
Mattan 2cm och utåt runt brunnen sitter bra fast på marken.
Jag märkte att trycker man hårt ca. 2cm runt klämringen (på mattan), så följer klämringen nedåt med. Klämringen verkar vara bra klämd mot mattan, men däremot så verkar inte mattan vara tillräckligt klämd mot brunnen, och därmed besiktningsanmärkningen om att klämringen är lös. Kan det vara så?
Mattan 2cm och utåt runt brunnen sitter bra fast på marken.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Ja det skall inte röra sig alls.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
I vårt förra hus hade vi ett liknande problem med brunnen i tvättstugan. Bes. mannen påpekade vid tillträdet att där fanns ett problem. Han sade då att man ofta kan värma försiktigt med en varmluftspistol på mattan, så "återaktiverar" man limmet. Vi hann aldrig göra det, felet fanns kvar när vi sålde 7 år senare.
Jag tror att det primära problemet är att mattan är lös. Jag har aldrig detaljstuderat en sådan klämring, men jag tror att den skall spännas ut med någon form av verktyg. I nyare brunnar brukar det vara en fjäder som håller ringen utspänd.
Jag tror att det primära problemet är att mattan är lös. Jag har aldrig detaljstuderat en sådan klämring, men jag tror att den skall spännas ut med någon form av verktyg. I nyare brunnar brukar det vara en fjäder som håller ringen utspänd.
Ta bort ringen och dra en runda med silikon, sätt tillbaka ringen.
Att mattan är lös gör inget, om du inte inte går på brunnen dagligen, vilket kan leda till att mattan spricker.
Mattans egenskaper har säkerligen torkat ut, därav elasticitetens svikande funktion.
Att mattan är lös gör inget, om du inte inte går på brunnen dagligen, vilket kan leda till att mattan spricker.
Mattans egenskaper har säkerligen torkat ut, därav elasticitetens svikande funktion.
Kan gå att plocka ur ringen, värma mattan och känna mellan golv och matta om det är fuktigt, är det fuktigt så kan man ställa dit en fläkt i några dagar som torkar upp, pensla dit nytt lim som får torka på rätt bra så det blir hugg i det, värma ner mattan och ev renskära mot brunnen och sätta i en nya grå (om det är en Purus brunn) klämring
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Klämringen har ju en fjäderfunktion men eftersom det är ganska gammalt har troligtvis limmet under mattan släppt närmst brunnen vilket gör att det upplevs som löst.
Problemet är att vatten då kan krypa upp under mattan och sedan släpper mer och mer av mattan.
Har man träbjälklag är detta en fara då vattnet samtidigt söker sig ner i spånskivan men är det betong under är det inte lika farligt.
Problemet är att vatten då kan krypa upp under mattan och sedan släpper mer och mer av mattan.
Har man träbjälklag är detta en fara då vattnet samtidigt söker sig ner i spånskivan men är det betong under är det inte lika farligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
