Är det någon mer än jag som noterat att många nya vattenlås kommer med en typ av böjbart, veckat rör, som man drar ut och böjer till i önskad form. Som ett dragspel i hårdplast ungefär.
Vi har såna rör under diskbänken, och nu även i badrummet. Det kom med kommoden som är av ett bättre märke, så jag tror inte det är något lågprispåhitt.
Problemet jag ser med denna typ av rör är att det samlas skit i vecken.
Rengjorde nyligen i köket, där ena översvämningsskyddet (från den ena hon) inte längre fungerade. I det veckade röret hittade jag en korv av gamla matrester som samlats på under ett par års tid.
Igår rengjorde jag under kommoden, som vi bara haft en månad. Det hade börjat rinna undan dåligt, och jag tänkte att det var vattenlåset som behövde rengöras. Själva vattenlåset var dock relativt rent, men från vattenlåset går ett veckat rör ner till avloppsröret i golvet. I det veckade röret fanns det mängder av hår och annat som man inte vill ska samlas i röret.
Det var faktiskt lite svårt att göra rent också, för det hjälpte inte att spola med fullt tryck ur kranen, utan man fick dra ut "dragspelet och peta ut skräpet med en pinne, innan det lossnade.
Jag har en känsla att den gamla typen av rör är bättre. Till gamla vattenlås har alltid använts normala rör, som enkelt kan spolas rent vid behov (och inte heller samlar på sig lika mycket skit).
Andra som har märkt av samma sak?