Hej alla, jag är ny här och tänkte bruka er kunskap lite. vid badrumsrenovering, bör man spackla skruvhål och skarvar i/mellan skivorna(våtrumsgips).

Tack på förhand, det verkar finnas mycket kunskap att ta del av här.

Mvh
 
ullet
Beror på vilket ytskikt du ska ha. Vi spacklade bara skarvarna innan mattläggaren satte matta som tätskikt som vi sen kaklade på.

Tror det kan vara viktigare med fint underlag under foliebaserat tätskikt.
 
På skivor måste det vara foliebaserat tätskikt!
Ja, du bör spackla igen skruvhål och större ojämnheter. Ska du måla måste det spacklas helt slätt men ska du lägga kakel är det inte supernoga att det blir helt slätt och slipat 100%-igt...
 
Om du sätter foliesystem är det bra om du spacklar skarvar, annars drar det lätt in luft och du får bubblor bakom folien. Speciellt i skarvarna där gipset är fasat upptäckte jag.
 
T
Andreas Lundgren skrev:
Om du sätter foliesystem är det bra om du spacklar skarvar, annars drar det lätt in luft och du får bubblor bakom folien. Speciellt i skarvarna där gipset är fasat upptäckte jag.
Har jag aldrig råkat utför........

Totalt onödigt att spackla skarvarna eftersom fixet ändå fyller ut detta.
 
Enligt instruktionerna ska man spackla både skruvhål och skarvar... Vet dock inte orsaken.... Jag har använt både Casco och Kiilto och båda säger samma sak...
 
Det kan ju bli en lokalbom där annars, men kör man inte med jätteliten mosaik borde det inte spela någon roll?
 
tank77 skrev:
Har jag aldrig för.....
LIPs folie vart väldigt styvt. Det ville inte sitta kvar i infasningen mellan två gipsskivor utan drog ut sig att bli helt plant och istället fick jag luft i infasningen. Dock behövde jag inte spackla igen hela infasningen utan det räckte att sätta lite folielim i skarven så att det inte kunde dra in luft.
 
Snailman
En fråga i anslutning till detta, har det betydelse vilket våtrumsspackel man använder för att spackla skruvskallar etc?

(tänkte använda fermacell skivor utan spackelkant men har lite svårt att få tag i fermacells finspackel)

ska försöka läsa själv vad som gäller men frågar här också...

blir något duksystem (troligen lip) och kakel sedan...
 
Redigerat:
Cementbaserat spackel ska det vara, skruv hål behöver du inte spackla.
Men slipa gärna där du skruvat så du får bort det som skruven trycker upp
Runt slangar och rör så kan du fylla med latex
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.