Hej, behöver några råd inför stundande badrumsrenovering.

Förutsättningarna är, befintlig platta på mark byggår -58 utan isolering under dock plast under, väldränerat. Golvet/plattan är i badrummet belagd med tjära idag under befintlig golvspån plastmatta från -80. Övrigt golv i huset är uppreglat med luftspalt med ventilation genom socklar. Plattan är torr utan kända problem.

Undrar lite hur jag ska bygga upp golvet i badrummet? Tanken är klinkers med vattenburen golvvärme. Är det vettigt att lägga isolering "cellplast" direkt ovanpå plattan för att sedan armera och jämna av med flytspackel eller ska jag satsa på någon luftspaltbildande skiva först? Plattan är ju idag belagd med tjära sedan byggåret och är troligtvis tät.

Någon med ideér och erfarenhet hur detta bör göras

Hej,

Jag hade sama läge som er,
la cellplast direkt på plattan en 5a fick inte plats med mer, sen armering, jag la på en kaka betong uppe på innan flytspackel, annars går det åt oförsvarbart mycket flytspackel ;)

Tänk på att betong tar lång tid (månader) på sig innan den är så torr att man kan täcka över den. Så länge vill inte de flesta vänta med att få klart badrummet....

Jag skulle bilat bort gamla plattan i badrummet.

Edit: för att förtydliga, med golvvärme skulle jag vilja ha minst 10cm cellplast som isolering vilket skulle bygga orimligt mycket totalt. därför bättre (men dyrare/jobbigare) att bila upp och gräva ur lite om det går.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.