T
_tobbe_: Tack för svar. Man kanske ska leta efter ett utan värmare ändå. Finns en uppsjö av dessa. Är det fler som har synpunkter på detta?
3 svar · 2,8k läst
A
Annas1234: Tack Roland53 jag kollar det med kulan! Har du något annat tips på hur man får bort det missfärgade, har testat med fogrent och scotch brite men det fungerade inte
4 svar · 2,4k läst
·
T
TLZ: [citat] Man behöver ju inte ens ha ett våtutrymme :) Frågan var om det är kompatibelt med Säkra Våtrum eller BBV att bygga med denna planlösning överhuvudtaget. Eftersom alla besiktningsmän förhoppningsvis varnar för ett badrum som inte överensstämmer med någon av dessa blir ju en kåk med badrum med nedslag osäljbar utan rejäl prutning. Vilket inte är kul som säljare om man
4 svar · 4,2k läst
·
A
AndersLettzen: Tog kontakt med företaget i annonsen och det verkade helt klart intressant! Tackar för detta! Fler förslag någon?
6 svar · 2,1k läst
M
mitmit: Hej Vi har ett badrum 1,60 * 3 och 240 i tak där vi fått problem med att vår våtrumsmatta på golvet har släppt runt golvringen. Ska tilläggas att detta är källargolv och det är betong under. Vi har numera dränerat om och har isodrän utanpå om det har betydelse på något sätt i tankarna. Vi behöver åtgärda släppet av mattan samt att vi behöver få bort ett stort fall just vid
0 svar · 908 läst
A
Avenda: OK, då låter det som ganska klart vad som ska göras. Under två meter bör jag klara mig till avloppsbrunnen skulle jag tro. Tack för snabba konstruktiva svar!
4 svar · 6,4k läst
A
Appartement: Ingen som vet om det går att måla klinkers i badrummet?
3 svar · 3,4k läst
C
clr: Det är tyvärr det som hänt. Huset vi skulle/ska köpa har anlitat den billigare varianten som visar sig vara ett riktigt fuskbygge. Så nu står vi i valet å kvalet hur vi ska göra. Vårt första hus å vi vill inte lägga ner mer, utan måste kolla vad det skulle kosta å göra om.
2 svar · 1,2k läst
J
JerreEssberg: Finns oftast ingen anledning att byta flottörventil, du ska ha en sån här: http://www.vvsobadrum.se/badrum/toalettstolar-sitsar/reservdelar/ido/ido-packningssats-for-flottorventil-60359 om det inte bara räcker att göra rent membranet. Lossa de fyra skruvarna och lyft av överdelen med flottör. Ta bort membranet under och gör rent. Om det behövs kan du lossa flottören när du fått ut
17 svar · 33,9k läst
·
Globetrot
Globetrot: .....om du skall göra det fackmässigt och leja ut det till någon behörig så dra in ett par offerter. Det är det bästa sättet att se vad det kostar. Man kan säkert renovera billigare o sämra, som enbart håller ett par år utan att det är försäkringsbart. Men då kan det kosta det dubbla sen om det blir problem.
12 svar · 4,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Spirorör som är i metall och papprör har en fördel av att inte generera så mycket statisk elektricitet. Det kanske egentligen inte spelar så stor roll, men knappast någon nackdel att slippa heller. Papprör - gjutrör/formrör: http://www.woody.se/Anlaggningar/Frobergs/Konsument/Produkter/Grund-MuraGjuta/Formror/ I papprör glider det sämre, så mer lodrätt än vågrätt är det som
9 svar · 4,4k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Hänvisa till annan gör jag inte, tar in underkonsult(er) isåfall :D
36 svar · 5,5k läst
AntonBe
AntonBe: Vi har två kök i vårt hus eftersom det förut bodde två familjer där, men vi bor där själva så vi tänkte göra oss av med ett av köken. Det köket hade matrum också, så vi tänkte dela av köket och använda en del till sovrum, samt en del till att bygga ett helt nytt badrum eftersom vatten och avlopp redan är indraget där. Jag var i kontakt med byggnämnden på kommunen, de sa att
0 svar · 1,0k läst
V
Vivah: Ok... Det syns iaf inte framifrån. Säkert designat av en man - så då får man räkna med att det inte är så snyggt :-P Och den riktiga skiten kommer ju inifrån ;-)
19 svar · 3,8k läst
·
L
Linbre01: Jag vet att tråden är gammal, men det kanske är folk som läser den i dag och använder sig av det som står och bör då få riktig info. Det behöver nämligen inte vara så stor lutning som någon skrev här ovan. Se info nedan från gvk: I duschplats eller motsvarande: Våtrummet ha ett fall mot golvbrunn inom intervallet 1:150 -1:50. Medelvärdet är då 13 mm/m. Intervallet kan
11 svar · 25,6k läst
imported_Benno
imported_Benno: Jag kapar allt kakel och klinker med en sådan (från Bauhaus). Klingan tar visserligen ett par mm material men det är mycket säkrare än ritsmetoden som då och då förstör hela plattan.
9 svar · 7,5k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: [citat] Säker på att det inte var Geofug?
15 svar · 5,7k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: En helt annan fråga är om ni har köpt och slutbetalat lägenheten och blivit godkända som medlemmar i BRF'en? Om inte kan det bli problem om säljaren ändrar sig och kräver återställning av lägenheten. Ytterligare en fråga är VEM som blir skadeståndsskyldig ifall det sker en (stor) skada på fastigheten pga ditt renoverande, tex att borra genom golvet ned till grannen eller ha sönder
15 svar · 6,2k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Om de kommer upp ur golvet i väggen är det ju ok. (Iof kanske man inte kan kalla det för golv :D)
11 svar · 5,1k läst
·
J
JOW: Japp. Har spräckt ett handfat med en hink sjudande vatten i ett desperat försök att bli av med tvål o fettrester. Just det handfatet höll ändå tätt till ca halvfullt. Bytte vattenlåset sen, det var enklare. Dumt? Ja, men en erfarenhet rikare.
1 svar · 5,9k läst
Y
Yrrol: Det är ju klart att enda bilden på Google med rätt sil, ledde till en annan stackare som också letade efter svaret gällande fabrikat och säljare. :p prövade vanligt purulock men den nöp inte fast i brunnen. [bild] [bild] [bild]
1 svar · 7,9k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Anledningen till att de spruckit kan mycket väl vara att det är s.k bom bakom plattorna (inte tillräckligt med fix) och då kan det gå att ta bort dem utan att förstöra tätskiktet men det är alltid riskabelt och speciellt om det är rollat tätskikt bakom för då är det nästintill omöjligt att plocka bort en platta utan att förstöra det.
2 svar · 1,9k läst
G
GladaSnickaren: Hej, Nu är jag ingen expert direkt, men jag kan tycka att du INTE ska ha någon ångspärr i golvet. Klinker Fix Tätskikt----------------------------------------------------- Primer Flytspackel Primer Golvspån 22mm v313 fukttrög Här i mellan finns risk för fukt/kondens Bjälklag med isolering (mineralull) Luftspalt 15-30mm **ÅNGSPÄRR???**-------------------------------------- Betong ca
1 svar · 2,7k läst
·
M
Mikael_Swe: [citat] Jag får undersöka saken närmre.
5 svar · 1,9k läst
A
annaochkalle: fått svar från Temal att det går att köpa deras handfat utan hål för blandare för ett tillägg på 1600 kr. Annars är jag väldigt förtjust i stenskiva och underlimma. Vi får se hur det blir....
8 svar · 4,3k läst
·
slacker
slacker: Kan ju vara läge att se över dräneringen - Borde finnas spolrör som man kan besikta med hjälp av kamera. Är brunnen i plast så kan man släppa den biten och bara fokusera på ytskikt - Nej, helst bör man undvika fuktspär. Proffsen jag pratat med säger dock att man bör ha ca 50 kring brunnen. Man borde i ert fall kunna byta mattan och se över putsen på väggarna. Skulle däremot
4 svar · 11,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] På de flesta tätskikt spelar det ingen roll om vägg överlappar golv eller tvärtom än om det förstnämnda låter mest logiskt. Dock är det oftast så att väggens tätskikt endast ska släppa 10mm från golvet och likaså golvets 10mm från vägg och där täcker man sedan med remsan om man inte väljer att överlappa med våderna. Känns lite svårt att veta var den där 10mm
10 svar · 7,2k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Vi körde på hela plattor ändå, nu har vi inte nått upp till ovan dörren så vet inte hur det kommer bli. Men man måste vara jävligt noga nu så att när man kommer upp till dörrens överkant att fogen inte blir för bred [bild]
69 svar · 14,6k läst
·
D
Danne_83: [citat] Tack för svaret. Låter som en bra lösning men iofs är jag inte fuktexpert. Jag antar att jag ska köra någon diffusionsöppen primer istället för tätskiktet?
2 svar · 1,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Man kan aldrig prima för mycket eller i onödan... ;)
31 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.