Badrum
AndersMalmgren: Snarare hur långt upp på väggar etc man får ljus (Ett vanligt fel med downlights är att man inte planerar för detta, speciellt när man som jag har tre meter takhöjd). Klart går de ju inte att se fullt ut då måste man ju rendera med exakt rätt reflektion på alla material etc. Men det ger ett hum om hur det kommer se ut
kurre_kul: Ok. Tack ändå, Fremax! Majk: Det är lite "lagom" stort. Spegeltak blir det nog inte för oss, men kan tänka mig att det skulle vara effektivt som "rumsvidgare".
AnneZY: Hålen är utspridda på tre av väggarna i badrummet men sprickan och åtta hål är precis vid dusch/bad.
anders07: Har du en skruv i brunnen (täcklock)? Skruven brukar sitta på den sidan som röret går ut på... Annars kan du se den djupare delen, röret är på den andra sidan.
Krilleman: "Min" håltagare var här och borrade 24st hål i källarväggarna när jag drog om alla rör i källaren. Vi kvittade samma timantal med varandra + att han fick sitt material gratis när jag var där och jobbade hos honom. Sen var han här och tog ytterligare 5st hål som tillkom senare. Kostnaden: Han sa bara innan han åkte: "Jag ska renovera badrummet snart" Jag hade hellre betalat vad han
Jonatanfranzen: Märket på duschen måste ha ramlat av. Den stod här när jag flyttade in. Kan alltid pröva att få tag på den tidigare ägaren om märke då.
pelpet: En till röst på byggplast. Om du vill göra det extra snitsigt kan du häfta upp den på en OSB-skiva eller liknande så att du får luftspalt mot väggen. Jag hade också lagt några brädor med en bit gummilist under mot golvet för att hindra vattnet från att rinna iväg över halva golvet.
kurre_kul: Tack, Jac! 49 spänn är ju verkligen sinnessjukt billigt, om den ändå är så bra som du säger :) även fast den nog inte skulle bli supersnygg ihop med vår inredning. Ska klura på det ett tag, tar gärna emot fler tips så länge ;) Men en följdfråga: Det står att den inte skall jordas, hur funkar det i ett badrum egentligen? -Alla kontakter där inne kommer vara jordade.
tnilsson1: Kan funka, men känns lite riskabelt! En tanke är göra en "skåra" på väggen med samma djup som klinker+fix. Man skulle då kunna föra in glasskivan i denna och sedan fästa med silikon som du föreslår. Skåran tänker jag mig göra genom att skaffa en regel eller liknande med samma dimension som glasskivan. När fix och fog torkat tar jag bort denna och förhoppningsvis funkar det att
ZeroX66: Jäkla trist för dig och om det är fler som har tolkat det så... suck. Man märker att övertydlighet är att VIKTIGT i sådana sammanhang. Har ju en liten toa ,men tror att jag väljer att sala på där ändå. Blir snyggare och har vi inspektionslucka så känns det stabilt.
Pumba: [citat] Det beror nog mycket på att vi bygger med trä i större utsträckning, för nog är det en hel del fuktskador ändå, om hela huset är i betong så gissar iaf jag på att skadorna från ett badrum som också har avloppsledningarna på utsidan av huset blir helt annorlunda mot ett trähus med avloppet draget i stommen.
AndersMalmgren: 1% säger ju reglerma (10mm per meter), tror faktiskt det räcker i de flesta fall, det beror ju även på hur duschdörrar etc
Lolle: [citat] Nej det är inte så vanligt eller troligt med falska fakturaunderlag. Däremot förekommer det vid sådana lösningar att hantverkaren istället har en kvartalsvis "payback" ungefär som konsumenter kan få på Ica. Sen är frågan förstås vad han lyckats förhandla fram hos grossist. En nystartad småfirmas inköpspris hos grossisf kan mycket väl vara motsvarande eller högre än via
jimih: Det kan också vara värt att tänka på sitthöjden. Många moderna toastolar verkar ha ett par cm högre sitthöjd än äldre modeller, något man kanske inte reflekterat över.
jimih: Hej, Jag har till slut bestämt mig för att göra slag i saken och renovera mitt badrum. Men jag har aldrig tidigare gjort något så pass stort, så är lite rådvill. Jag vill hitta ett bra företag som sköter allt åt mig och som ger garanti på hela arbetet. Kallas det totalentreprenad då? Jag har letat runt lite på nätet, men känner inte riktigt att jag kan avgöra vilka som är bra
bravia: [citat] Jojo, ska ha en duschkabin där om det får plats tänkte jag. Nej, är bara allmänt orolig för dåliga vatten och elinstallationer då jag uppfattar det som att konsekvenserna kan bli rätt allvarliga. [citat] Kanske slår dem en signal och hör vad de har att säga. [citat] Låter bra. [citat] Tanken är att göra allt utom mattläggningen, VVS och el själv. Behöver slå ut en vägg
nino: Har du 15 mm plywood så behöver du ingen regel, men du kan såklart sätt en där iaf Vet faktiskt inte hur det blir vid plåten, skruven ska ju dessutom gå genom plywooden och då kommer ju plåten böjas eller förhoppningsvis så går den genom plåten
singemoller: Rent teoretiskt borde det gå att lösa bakifrån det andra rummet så att det blir någon form av Box bakom stolen som är tät. Att tänka på då blir hur du löser skvallerröret i botten som skall ut under toalettstolen, du måste ju bryta tätskiktet för detta.
Snailman: Det är platta på mark, med underliggande isolering och isolerade kantelement, golvvärme vattenburen ingjuten i betongen Golvbrunnarna 2 st en för badkar och en för duschen ligger överkanten 30mm under högsta punkten på golvet (0) på ritningen. golvet är slipat med helikopter vid gjutningen, golv och väggar ska kaklas vilket medför bkr:s regler = 7-20mm/m vid brunnarna och 10-5mm/m
Fredrik_1976: Hej! Söker tips på bra plattsättare i närheten av Västerås. Vi är rätt nogranna med detaljer och vill verkligen att det blir snyggt. Tack på förhand!
IngMatt: Nu har vi 2 av plåt som håller i evigheter, men tanten vill ha större och köpte dessa med folierad spånplatta, som jag tvivlar på att ha i ett badrum. "Våta fläckar ska alltid torkas av så snabbt som möjligt för att undvika att fukt tränger igenom." http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19893986/#/S19893986 Eller kan det bli bra?
nino: Cementbaserat spackel ska det vara, skruv hål behöver du inte spackla. Men slipa gärna där du skruvat så du får bort det som skruven trycker upp Runt slangar och rör så kan du fylla med latex
reptil: Hej fantasi, jag valde badrumsmatta! Orsaken till detta var flera: Bra pris (jag betalade 239kr/kvm tror jag, men arbetsinsatsen är ju något annorlunda vid mattläggande vs. plattsättande) Gammalt hus: här rekommenderar man ju matta istället för klinkers eftersom huset kan röra på sig så mycket Mindre tyngd på konstruktion: jag har ett gammalt (fint ändå) skrutthus och vill helst inte
injonil: Jag skulle bilat bort gamla plattan i badrummet. Edit: för att förtydliga, med golvvärme skulle jag vilja ha minst 10cm cellplast som isolering vilket skulle bygga orimligt mycket totalt. därför bättre (men dyrare/jobbigare) att bila upp och gräva ur lite om det går.
Paul-Staffanstorp: Klämringen har ju en fjäderfunktion men eftersom det är ganska gammalt har troligtvis limmet under mattan släppt närmst brunnen vilket gör att det upplevs som löst. Problemet är att vatten då kan krypa upp under mattan och sedan släpper mer och mer av mattan. Har man träbjälklag är detta en fara då vattnet samtidigt söker sig ner i spånskivan men är det betong under är det inte
Peter2400: För tre år sedan behandlade jag ett halvt köksfönster med rain-x i ett försök att slippa tvätta fönster. Det fungerade inte riktigt som jag hade hoppats, vattnet pärlar sig fortfarande men utan rengöring så blir faktiskt sidan med r-x smutsigare, det tar längre tid för den att torka också. En vindruta på en bil har ju fartvinden som hjälp så där fungerar det bättre. Det
Andreas Lundgren: Det låter lite som "en hemmabyggd duschkabin" vilket borde vara ok. Om det idag kommer vatten utanför din duschkabin, finns det någon brunn idag där det kan rinna undan? Sen kanske man ska fundera på hur mycket belastning väggarna tål om du funderar på duschdörrar. Nu vet du ju inte riktigt var reglarna i väggen finns. Man kan inte heller använda expanderskruv (mollyplugg) i våtrum