S
Vi renoverade badrummet tidigare i år.
Vi har nytt bjälklag, därefter frästa golvspånskivor, vattenburen golvvärme, golvspån, flyspackel och plastmatta.
Noterade nyss att det är höjdskillnader på golvet vid vissa fogar där golvspånskivorna ligger.
Har därefter kollat på lite kort och funderat på vad det kan vara.
Det är ett spel mellan vägg och dom frästa spånskivorna, medans det är ett minimalt mellanrum mellan golvspån och vägg, kan det vara huset som rört sig och "flyttat" skivorna (dom är limmade i bjälklag och mot varandra i spånskivorna samt skruvade.
Eller är det så illa att det är läckage i golvvärmen och vatten som trängt upp och gjort att spånskivan har rest sig?

Hur kan man lättast kontrollera detta?
Tömma golvvärmen och dubbelkolla med luft för att se om trycket minskar?
Riva taket i undervåning för att kika i badrumsgolvet?

Notis: Det är inte mycket det rört sig dock är det så att det känns med fot och hand men inte syns.
Kan det bero på temperaturväxlingarna som är denna årstid, Då detta uppkommit nu?

IMG_1092.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141122_113905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passet är 60cm
 
Redigerat:
Eftersom det ser ut att vara en "bula" skulle jag tro att det är vatten som fått spånskivan att svälla.
Är det nära vägg behöver det ju inte vara från golvvärme slingan, det kan ju rinna från vägg t.ex. längs golvvärmerören i de frästa spåren.
Det är inte säkert att du ser något på undersidan av golvspånskivan tyvärr men du behöver definitivt få upp och kolla vad det är...
 
S
Det är en liten sättning längs hela långsidan där skivan sitter och även längs med långsidan på en annan skiva dock bara ytterst lite, där bulan är det mycket högre jämförelsevis.
Det är 60cm in från vägg och ungefär i mitten av rummet på andra ledden.
Min tanke var om det skulle kunna slagit sig så att flyttpacklet spruckit och det är det som skapat bulan.
Jävligt tungsamt att riva hela skiten då åker mattorna på väggen samt golvet med.
Eller finns det något tips för att inte behöva riva hela golvet?
 
Y
Jag hade lånat en fuktmätare och mätt innan jag började riva.
(går säkert att trycktesta golvslingan)
 
S
Yrrol kan man testa med en sån utan att trycka hål i mattan?
Man skulle kunna tömma golvvärmen på vatten, koppla ihop dom till en sluten slinga och sedan trycksätta den med exempelvis en bilventil och en tryckmätare. Det kanske är det enklaste alternativet.
 
  • Gilla
Norrpackan och 1 till
  • Laddar…
Y
Ja det finns fuktmätare som man bara lägger utanpå. Dessa är dyrare. Scannar genom det mesta. http://www.nordtec.se/produkter/handinstrument/fukt/testo-616
- det är nog inga prylar som privatpersoner har råd med. men finns säkert att låna/hyra någonstans.


då kan du nog spåra fukten och kanske hitta varifrån den kommer, om det nu är någon alls dvs.
Om mätaren hävdar att det är torrt så kanske du kan leva med din bula?

Vad är det som får dig att ana att slingan kan vara trasig?
(min snickare lyckades sätta 1 skruv i nya slingan och fick skruva ur allt och lyfta golvet samt byta slingan mot ny. Detta efter att han förklarat hur smart han som ritar ut var den går och att andra snickare är dumma å misslyckas ofta. haha)

(du pratar på tömma din slinga men min vvsfirma trycktesta min slingan med vatten under ett dygn så vet inte om luft är rätt sätt.)
 
Redigerat:
Simba83 skrev:
Yrrol kan man testa med en sån utan att trycka hål i mattan?
Man skulle kunna tömma golvvärmen på vatten, koppla ihop dom till en sluten slinga och sedan trycksätta den med exempelvis en bilventil och en tryckmätare. Det kanske är det enklaste alternativet.
Sätt på en manometer så ser du om det sjunker.
 
S
Yrrol skrev:
Ja det finns fuktmätare som man bara lägger utanpå. Dessa är dyrare. Scannar genom det mesta. [länk]
- det är nog inga prylar som privatpersoner har råd med. men finns säkert att låna/hyra någonstans.


då kan du nog spåra fukten och kanske hitta varifrån den kommer, om det nu är någon alls dvs.
Om mätaren hävdar att det är torrt så kanske du kan leva med din bula?

Vad är det som får dig att ana att slingan kan vara trasig?
(min snickare lyckades sätta 1 skruv i nya slingan och fick skruva ur allt och lyfta golvet samt byta slingan mot ny. Detta efter att han förklarat hur smart han som ritar ut var den går och att andra snickare är dumma å misslyckas ofta. haha)

(du pratar på tömma din slinga men min vvsfirma trycktesta min slingan med vatten under ett dygn så vet inte om luft är rätt sätt.)
Men reagerar inte fuktmätaren på golvvärme slingorna också eller kan man särskilja dessa?
Givetvis kan jag leva med bulan om det inte är någon fukt, vore underbart om det "bara" var en bula.

Varför jag får en obehagskänsla är pga att vi haft så mycket otur här i huset, samt att trycket i tryckkärlet sjunkit sen det sats in, kan dock vara pannan eller vad som helst. detta har diskuterats i en annan tråd.
Men tycker heller inte att golvet blir varmt, det kan dock bero på att vår cirkulationspump är liten (i källaren) och att golvvärmen i badrummet (plan 2) inte skulle behöva någon cirkulationspump (enligt rörmockare), jag har dock varit skeptisk.
Den vattenvärmen är kopplad halvt parallellt och halt i serie och jag utgår från att vattnet tar den lättaste vägen.
Då tycker iaf jag att man borde koppla systemet i serie.

Jaha min VVS använde luft istället, Hur trycktestade dom då?
 
S
Henrik_75 skrev:
Sätt på en manometer så ser du om det sjunker.
Det sitter en på tryckkärlet men, förklara gärna lite mer utförligt.
Utgår från att man skall koppla från golvvärmeslingan så den är helt för sig självt och sen öka trycket samt på med en manometer?
 
Y
Jag mindes fel. Dom använde luft. Minns nu att det stod en minikompressor i hallen under testtiden.

Fuktmätaren kanske ger utslag på rören men då blir det nog märkbar skillnad just vid rören mot övriga delar av golvet.
Övriga delar av golvet borde ha låg fukthalt. Och man kan ju mäta på väggarna också och se så fukthalten är bra där med.

Det borde ju ge en hint menar jag om det är dyblött överallt eller inte
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.