Gjorde om ett av badrummen för några månader sedan och har sedan dess fajtats med fläckar/flammighet på kaklet. Ser för j-ligt ut och jag får snart ett bryt! Var så glad över att få ett fräscht badrum och så blir det så här! Kaklet är matt i stora plattor, vitt. Fläckarna/flammorna (stora stråk) är också vita och ser nästan ut som gipsdamm, men de går inte att få bort! De kan försvinna i några minuter medan kaklet är vått, men sedan när det torkat så är de där igen! Kakelsättaren var rätt slarvig i övrigt och om han har kladdat så är jag rädd att jag aldrig kommer att kunna få rent det. Har provat diskmedel och vanligt vatten på alla plattor. Har testat med Ajax, microfiberduk, vim (spray), fönsterputs och glashällsrengöring (dock bara på enstaka plattor ifall det skulle bli värre)...det går inte bort!!!!

(det finns även en del mindre mörkare fläckar som också sitter som berget).

Vad ska jag göra, vill bara gråta när jag ser det. Några tips? Kanske tom någon kakelsättare här som vet?

M
Testat ättika?

Var som alltid nog med att skölja efter att du haft på ngt medel.

Kollade du plattorna innan monteringen eller kan du kolla i affären hur dom ser ut så det inte är något mönster som du försöker tvättabort.

T
Ta några bilder och lägg in här i tråden.

Köp ett medel för att tvätta bort fogrester på byggvaruhuset och testa med det.
Ofta är det slarvigt tvättat och fogrester som orsakar det "flammiga". När det väl bränt fast är det väldigt svårt att få bort.
Jag hade samma på ett golv av sjösten en gång och hyrde då en slipmaskin med en svamp som liknade den grova sidan av en disksvamp och körde med medlet för att få bort fogrester. Det tog en hel dag och några "svampslipdukar" men det gick bort till slut.

Det är ju förstås värre om det är väldigt porösa kakel och det har sugit in i dem... Kan du inte reklamera till firman som gjort det?

Ättika är som tidigare sagts
suveränt, mycket bättre och billigare än de preparat som man köper för ändamålet. Ättika är surt och när man lägger på det på fogen så nästan bubblar det i fogresterna. Använder inget annat vid såna här tillfällen.

Har försökt att ta bilder, men det flammiga syns inte på bilderna. Tänkte prova med ättika, men hur ska jag göra? Ska jag späda ut den med vatten och hur mycket isf? Kan jag skada kaklet?

Ta ättika o häll upp i en djup tallrik, ta en svamp o dutta i ättikan. Jag använder outspädd. Kör med svampen över plattan o låt sitta knappt en minut. Torka av. När du tvättat allt så gör rent med allrengörning som luktar lite bättre än ättika.

Tack, så jättemycket! Jag kan mao inte förstöra kaklet?

M
Kotteluringen skrev:
Tack, så jättemycket! Jag kan mao inte förstöra kaklet?
Nej det ska inte skada kaklet.

Undvik att få på fogarna, då det som sagt även löser dessa.Eller inte heller det är egentligen ngn fara, bara man sköljer efteråt.
Man kan om man är orolig och ska slabba mkt först blöta fogarna med vatten så suger de inte in ättikan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.