Det är fullfart med min badrumsrenovering och hantverkaren monterade tätskiktet igår (Casco Folie2 system). Imorse upptäcktes det att det är alldeles för många jätte stora luftbubblor på alla ytor och alla skarvar sitter inte tätt. Efter att jag läste diskussioner på forumet här, förstod jag att problemet uppstod på g. av en stor ojämn mängd av lim (han applicerade inte limmet med roller). Efter att vi diskuterade detta med hantverkaren beslutade han att göra om hela tätskiktet. Han rev ner alla duckar och skulle sätta upp nya. Nu står badrummet med väggar fulla med rester av lim som är fortfarande väldigt klibbig. Min fråga till erfarna hantverkare -ska man ta bort det gamla limmet på något sätt innan man sätter upp nya tätskiktduckar för att inte få samma problem igen - den nya limmlager på det gamla limmet kommer att bilda alldeles för tjock limm yta igen? Eller ska man vänta några dagar tills det gamla limmet är mer torr? Ska man lägga en ny primer på det hela eller räcker det med att vi prajmade golv och väggar innan uppsättningen av tätskikt? Eller vad annat borde vi tänka på? Tacksam för alla tips och råd.
Vad heter limmet?
Kan det vara denna:
Låter som att det är mattlim som "kan" gasa sig och då kan det bli blåsor men då ska man inte prima väggarna innan för då har limmet svårt för att torka.
Gummit som man brukar använda för att fästa folien är mycket bättre och det blir aldrig några blåsor.
"Gummit" är alltså denna produkt:
Se till så att dom använder antingen WetStop iFix eller WetStop Foil Seal i alla skarvar samt manschetter:
Kan det vara denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att det är mattlim som "kan" gasa sig och då kan det bli blåsor men då ska man inte prima väggarna innan för då har limmet svårt för att torka.
Gummit som man brukar använda för att fästa folien är mycket bättre och det blir aldrig några blåsor.
"Gummit" är alltså denna produkt:
Logga in
Skapa konto
Se till så att dom använder antingen WetStop iFix eller WetStop Foil Seal i alla skarvar samt manschetter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det var precis det här WetStop Adhesive limmet. Känner mig förvånad om det är ett fel limm eftersom vi köpte alla produkter på K-Rauta under deras hemmässa i september i år, då var alla representanter från Casco på plats och det är personalen där som hjälpte att plocka fram alla produkter (inklusive primer och just det limmet). Skarvar limmade med WetStop Foil Seal och ovanpå manschetter användes WetStop Irina.
Tank77, vad borde vi göra nu - ersätta bara det limmet med AquaStop istället eller till o med något annat krävs för att få en bra resultat till slut? .. Jag tänker på att det gamla limmet sitter ju kvar på väggarna.
Tank77, vad borde vi göra nu - ersätta bara det limmet med AquaStop istället eller till o med något annat krävs för att få en bra resultat till slut? .. Jag tänker på att det gamla limmet sitter ju kvar på väggarna.
Redigerat:
Det här kan vara bra input i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/artikelkommentarer/247297-17-av-20-godkanda-tatskikt-lacker.html
http://www.byggahus.se/forum/artikelkommentarer/247297-17-av-20-godkanda-tatskikt-lacker.html
Det är inte fel lim, båda varianterna kan användas bara det att WetStop Adhesive är skit att jobba med, klibbar fast överallt och det kan som sagt uppstå luftbubblor. Och dessutom ska man inte prima väggarna innan som jag skrev i inlägget ovanför för då har man garanterat blåsor dagen efter. Endast primning när man använder AquaStop är min erfarenhet. WetStop Adhesive funkar om man skippar primern som sagt, då har inte jag fått några blåsor i alla fall men själva produkten är fortfarande skit då den klibbar isönder all utrustning.
Låt limmet vara kvar och köp AuqaStop istället och rolla på och dit med duken, garanterar dig att det inte blir några blåsor.
Fotnot: Har inte använt Cascos varianter men däremot Schönox diton som troligtvis är samma produkter eftersom Schönox äger Casco eller vice versa bara det att Schönox produkter inriktar sig till proffs.
Schönox Ha = AquaStop
Schönox WSA = WetStop Adhesive
Låt limmet vara kvar och köp AuqaStop istället och rolla på och dit med duken, garanterar dig att det inte blir några blåsor.
Fotnot: Har inte använt Cascos varianter men däremot Schönox diton som troligtvis är samma produkter eftersom Schönox äger Casco eller vice versa bara det att Schönox produkter inriktar sig till proffs.
Schönox Ha = AquaStop
Schönox WSA = WetStop Adhesive
oh.. Tack Tank77! När du skriver Schengen Ha - är det ännu bättre att använda i mitt jobbigt fall? Hur går det ihop om allt annat förre och efter tätskiktet är från Casco? Har hört att man ska inte blanda komponenter som tillhör olika system/märke.
Tittade en gång till på beskrivningen angående AquaStop och förstår att det är ett färdigblandat membran som används för vattentätning. Då man inte ens behöver montera folie/duck. Är det så du menade Tank77 - att ersätta Folie-system med Rollat-system?
Jag har betongbjälklag och betongväggar i sig. Men på Cascos hemsida står det att AquaStop ingår i tätskiktssystemen Casco Rollat 1 och Rollat 2. Jag har Folie2.
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2479&productcatID=168
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2479&productcatID=168
Jag har gjort såhär hemma.. Montera alla hörn mm med lim. Duken fäster du sedan med schönox Ha alt aquastop. De går att blanda om du vill det. Sen limmar du överlappning och manschetter med limmet som visas ovan.
Har du betongbjälklag kan du ha rollat på golvet men glöm inte manchett samt att rolla med schönox spr innan (vet inte vad den heter hos casco). Spr är ångspärren.
De kommer bli bra detta.
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2482&productcatID=168
Klicka på monteringsanvisningen och följ folie två.
Har du betongbjälklag kan du ha rollat på golvet men glöm inte manchett samt att rolla med schönox spr innan (vet inte vad den heter hos casco). Spr är ångspärren.
De kommer bli bra detta.
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2482&productcatID=168
Klicka på monteringsanvisningen och följ folie två.
Redigerat:
Klicka här för att svara