Hej, sökte runt lite men hittade inget på mitt lilla problem.
Har köpt 2 välvda glas duschdörrar - det är sedvanlig montering av 2 U-skenor på väggen som man sedan stoppar in glasdörrarna i.Det är 90*90cm och sitter med 90 grader och på 2 väggar
Jag satte upp den första profilen och satte dit dörren, för säkerhets skull så ställde jag upp den andra glasdörren där den kommer hamna, det såg bra ut förutom att det är en cirka 2cm höjdskillnad på dörrarna upptill!
Mätte golvet och såg att det skiljer cirka 2cm i höjd på golvet där profilskenorna sitter, läste manualen men såg inget som sa något om hur man justerar höjdskillnad.
Hade ju helst sett att bägge dörrarna "vilar" på golvet för att ta upp tyngden av dörren, men känns som att jag måste lyfta upp den ena dörren cirka 2cm för att få det i lod upptill på dörrarna, kommer ju se helt tokigt ut annars.
Nertill får jag väl skaffa lite större "skraplist" på den ena dörren. Eller hur ska jag lösa det här!?
Har köpt 2 välvda glas duschdörrar - det är sedvanlig montering av 2 U-skenor på väggen som man sedan stoppar in glasdörrarna i.Det är 90*90cm och sitter med 90 grader och på 2 väggar
Jag satte upp den första profilen och satte dit dörren, för säkerhets skull så ställde jag upp den andra glasdörren där den kommer hamna, det såg bra ut förutom att det är en cirka 2cm höjdskillnad på dörrarna upptill!
Mätte golvet och såg att det skiljer cirka 2cm i höjd på golvet där profilskenorna sitter, läste manualen men såg inget som sa något om hur man justerar höjdskillnad.
Hade ju helst sett att bägge dörrarna "vilar" på golvet för att ta upp tyngden av dörren, men känns som att jag måste lyfta upp den ena dörren cirka 2cm för att få det i lod upptill på dörrarna, kommer ju se helt tokigt ut annars.
Nertill får jag väl skaffa lite större "skraplist" på den ena dörren. Eller hur ska jag lösa det här!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag tror den bilden skulle vara i "värsta elkopplingen"-tråden istället. Kanske är till ett sånt där direktuppvärmt duschmunstycke som någon hittade i Peru, eller var det nu var.. :eek:
Edit: Såg i en annan tråd att det funnits en ångdusch eller liknande där tidigare. Elen är väl bortkopplad får man hoppas?
Edit: Såg i en annan tråd att det funnits en ångdusch eller liknande där tidigare. Elen är väl bortkopplad får man hoppas?
Redigerat:
Tack för snabbt svar, får hitta någon bra "kloss" att sätta under ena duschväggen, ja helt sjukt att det skiljde så mycket i höjdled på golvet... Angående dosan så var det strömförsörjningen till en duschkabin som var installerad tidigare.
Den ska väck såklart
Oceanis, Lordi; mer konstruktiva inlägg tack nu istället
Den ska väck såklart
Oceanis, Lordi; mer konstruktiva inlägg tack nu istället
Självklart
Såna distansklossar till rörklammer i plast, kanske kan funka. De bygger 1 cm st. De kommer inte att passa helt under foten men det går kanske att snygga till lite med silikon runt. Sen är det inte säkert du behöver längre släplist, det beror lite på hur fallet är på golvet.
Sådär, gick fint, fick bli lite gamla mynt som stöd på ena profilen, kanske blir någon lycklig ägare i framtiden som hittar en skatt under profilen 
Nu är det bara rördragningen kvar, borttagning av elen och duschstång / blandare kvar.. Puhhh
Roterade bilden, men den vägrar bli rätt ändå här på inlägget...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det bara rördragningen kvar, borttagning av elen och duschstång / blandare kvar.. Puhhh
Roterade bilden, men den vägrar bli rätt ändå här på inlägget...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 291 inlägg
Jag hoppas du kopplar bort elen där den matas, även om du tätar hålet kan vatten alltid hitta sig in
Mitt ögonmått sa runt 2cm, men så höll jag dörren på "ungefär" plats helt själv för att se om det var i lod. Efter jag satte upp den visade sig höjdskillnaden vara 6.5mm "bara". Inget konstigt med fallet, bara att vid ena väggen har det blivit liiiite mera fall än den andra.
Inget bakfall där inte...
Inget bakfall där inte...
Klicka här för att svara