Hej!
Nu är det min tur att börja bidra med lite bilder och uppdateringar på detta eminenta forum!
Idag påbörjas renoveringen av vårt nya badrum! Vi kommer inte utföra någonting själv utan har tagit hjälp av Bad och Värme för att utföra en total entreprenad på renoveringen! Allt annat i huset har vi själv, men ork och tid samt flertalet andra faktorer gjorde att vi valde att ta hjälp med badrummet.
Så till själva bygget. I dagsläget är det en gammal tvättstuga i källaren. Vägg i vägg ligger det gamla badrummet som senare ska bli en bastu. Vi valde att flytta det nya badrummet till dagens tvättstuga då det blir bättre plats och det gör det möjligt för oss att få det precis som vi vill ha det!
Rummet har en yta på 15,2 m2. Här ska vi få in, dusch/duschvägg, toalett, badkar med ståendes golvblandare, handdukstork, två handfat med underskåp, spegelskåp och eventuellt ett högskåp också.
Ställ gärna frågor och kom med kommentarer/tips!! Jag kommer lägga upp en del bilder på arbetet under dess gång! Räknar med att få upp de första bilderna ikväll!
// Christian
Nu är det min tur att börja bidra med lite bilder och uppdateringar på detta eminenta forum!
Idag påbörjas renoveringen av vårt nya badrum! Vi kommer inte utföra någonting själv utan har tagit hjälp av Bad och Värme för att utföra en total entreprenad på renoveringen! Allt annat i huset har vi själv, men ork och tid samt flertalet andra faktorer gjorde att vi valde att ta hjälp med badrummet.
Så till själva bygget. I dagsläget är det en gammal tvättstuga i källaren. Vägg i vägg ligger det gamla badrummet som senare ska bli en bastu. Vi valde att flytta det nya badrummet till dagens tvättstuga då det blir bättre plats och det gör det möjligt för oss att få det precis som vi vill ha det!
Rummet har en yta på 15,2 m2. Här ska vi få in, dusch/duschvägg, toalett, badkar med ståendes golvblandare, handdukstork, två handfat med underskåp, spegelskåp och eventuellt ett högskåp också.
Ställ gärna frågor och kom med kommentarer/tips!! Jag kommer lägga upp en del bilder på arbetet under dess gång! Räknar med att få upp de första bilderna ikväll!
// Christian
Och kväll blev till natt! Men, bättre sent än aldrig! Laddar upp lite före bilder samt bilder efter första dagen på renoveringen!
Hoppas bilderna fungerar! Är tagna med iPhone, därav kanske inte den bästa kvalitén!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas bilderna fungerar! Är tagna med iPhone, därav kanske inte den bästa kvalitén!
Såg att någon bild blev dubbel..
Golvet bilas upp, ner ska avlopp till toalett, dusch, badkar samt handfat. Isolering ska ner, golvvärme ska läggas, nytt golv gjutas! Ska se om jag kan fixa med en form för ritning (amatörmässig sådan) så ni kan se hur slutresultatet är tänkt att bli!
Golvet bilas upp, ner ska avlopp till toalett, dusch, badkar samt handfat. Isolering ska ner, golvvärme ska läggas, nytt golv gjutas! Ska se om jag kan fixa med en form för ritning (amatörmässig sådan) så ni kan se hur slutresultatet är tänkt att bli!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut efter 2 dagars arbete! Måste erkänna att jag är imponerad över tempot på arbetet av snickaren som bilar ut golvet.. Inga små stenbumlingar som låg under all betong..
En renovering kommer väl aldrig att gå smärtfritt.. Men jag insåg idag att det kanske kan bli svårt att använda den väggnära Unidrain brunn som jag har införskaffat.. Och detta med tanke på den kantbalk som ytterväggen vilar på.. Duschen är planerad att hamna till höger om det avloppsrör som ni ser på den sista bilden (röret som går längs väggen). Men där sticker ju kantbalken ut in mot rummet. Kan bli problematiskt att fästa brunnen i väggen utan att kantbalken är i vägen.
Någon som har nått förslag? Kan man fräsa ur kantbalken på något vis så att utloppshuset i avloppet inte tar emot kantbalken då man fäster brunnen i väggen?
Några dagar sedan sist.. Lägger upp lite bilder på hur det fortgår!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De nya avloppsrören är förberedda (inte helt klart) samt att de har börjat bygga "låda" för att kunna bygga in alla rör som går i taket!
I morgon blir det fortsättning och färdigställning av avloppsrören, ska hinna med att riva ut och bila ut gamla badrummet så rörmokaren kan dra in nya avloppsrör dit samt byta golvbrunn då det senare ska bli bastu, samt att bila upp och byta ut en golvbrunn i det som kommer bli tvättstugan och givetvis dra nytt rör in i det rummet också!
I morgon blir det fortsättning och färdigställning av avloppsrören, ska hinna med att riva ut och bila ut gamla badrummet så rörmokaren kan dra in nya avloppsrör dit samt byta golvbrunn då det senare ska bli bastu, samt att bila upp och byta ut en golvbrunn i det som kommer bli tvättstugan och givetvis dra nytt rör in i det rummet också!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ja, lite nya bilder! Unidrain brunnen är på plats, likaså brunnen till badkaret! Avlopp lagt till toalett och handfat. Har även bilat ut och plockat bort den gamla brunnen i blivande tvättstugan och fått dragit in nytt avloppsrör där och likadant till blivande bastun. Bildandet gjorde jag själv i dessa rum, men avloppet och brunnen kopplas in av rörmokaren, när man ändå har han här kan man ju passa på att utnyttja det!
Runt alla rör och cirka 5 cm högt ligger det nu makadam och ovanpå det isolering! I morgon ska det läggas golvvärme, dras lite vattenrör, ändra om vid vattenmätaren så Denise det stora avloppsröret kan byggas in (med inspektionslucka), sen får vi se vad de mer hinner med!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänger upp lite bilder på blivande bastun också! Så här ser det ut efter 2 dagars slit med en hilti 1000 samt en j*vla massa hinkar med sten, betong, jord och sand!

