Vi ska renovera våra bägge badrum. Inte samtidigt är det tänkt, men förhoppningsvis och planerat under samma (nästa) år iallafall.

Men, vilket av dem ska vi börja med ?

Alltså vad är smartast med tanke på att vi räknar med att byta avloppsstammar/rör mm mm

Badrummet uppe är det "bästa" av dem och används dagligdags idag.
Rakt under, och gränsande till tvättstuga/pannrum, ligger duschrummet nere, och det används idag mest som en gästtoalett.

Jag räknar med att vi byter alla avloppsrör så långt det är möjligt i badrummet nere, stammen i schakt upp till badrum uppe samt allt där.
Men i tvättstugan/pannrum/under tvättstugegolvet kommer vi inte att byta något.
Tror och hoppas jag...

Men...bör vi börja nere, göra klart nya avlopp till dusch, tvättställ mm samt avlopp upp till så högt det går i schaktet, sedan slutföra duschrummet nere helt och nån månad senare påbörja badrummet uppe ?

Eller, bör vi börja uppe, lägga nya avlopp till badkar, tvättställ osv, och avsluta mot befintligt avlopp i schaktet så lång ned det går, sedan slutföra badrummet uppe helt och nån månad senare påbörja badrummet nere ?

Vad är smartast, enklast eller bäst ?

Jag tänker dels byggmässigt, men även om vi av nån anledning kommer att vänta med ett av badrummen längre än planerat, så kan man ju tänka sig att det är bättre att vara klar uppe (som vi använder varje dag) först. Även om det händer nåt läckage (gamla golvbrunnar t ex) så läcker det ju i så fall främst nedåt, och det vore ju surt om det skulle ske i ett nyrenoverat duschrumstak/vägg t ex...

Min tanke har varit att börja uppe, men har fått ett par kommentarer utan djupare motivering att det vore nog bättre att börja nere...

I övrigt, så går vattenledningarna inte i schaktet, och kommer att kvarstå utanpåliggande och inkommande genom vägg separat både nere och uppe.
Annars blir det inget speciellt. Badkar uppe, dusch nere. Som idag. Elektrisk golvvärme och vattenburen värme i handukstorkar som ersätter elementen på båda ställena. Mekanisk ventilation (fuktstyrda typ Pax-fläktar) blir det med.

Vi kommer nog att göra det mesta själva, utom el givetvis. Kanske även en del rörjobb (golvbrunnarna) kommer vi att ta hjälp med. Men annars har vi en del annan renoveringserfarenhet, tummarna på rätt plats och inte minst god hjälp av kunnigt folk för kakling, montering av tätskikt osv där vi inte räcker till själva.

Samt, om det är nån smart annan sak att tänka på, tipsa gärna om det !

Jag tror inte att det spelar så stor roll avloppsmässigt, det beror mest på hur rören går. Att skarva lite avloppsrör är ingen dyr historia.

Jag hade haft som huvudspår att byta det sämre badrummet först. Om det drar ut på tiden mellan renoveringarna så har ni isåfall två bra badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.