Hej

En firma håller på och göra vårt badrum. Det jag nu undrar är om det är rätt och riktigt att först göra tätskiktet på väggarna och sedan kakla väggarna för att efter det göra tätskiktet på golvet?
Känns som om tätskiktet borde gå omlott på väggen inte på golvet...eller har jag fel där tro...

20141115_101345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Du får kolla med tillverkarens instruktioner, men spontant ser det helt OK ut. Kantremsan ligger i botten och det är mot denna överlappet sker. Fördelen med att göra så där är att man inte riskerar att skada tätskiktet på golvet under tiden man jobbar med väggarna. Plus att man ev. spar lite tid också.
Däremot är det väl praxis att sätta golvplattorna i botten, dvs sätta nedersta raden på väggen sist, efter att golvet är lagt? Då slipper man kladda tätskikt på kaklet också.
Kanske nya bud på detta nu? Är några år sedan jag gjorde badrummet...
 
Paul-Staffanstorp
Ja det enda som är felaktigt vid detta tillvägagångssättet är väl att man då måste vänta med sista väggplattan för skarvningen skall överlappa 5cm i de flesta system vilket blir svårt nu.
 
Plus att det är enklare att få bra skarv om man lägger klinker under kakel istället som nu. Nu kommer de få vattensåga noga för att få en snygg jämn fog
 
Paul-Staffanstorp
Nja... jag lägger förvisso också gärna golvet sist numera för det är mycket lättare att mäta golvplattorna än nedersta väggplattan. :)

Men som man säger... det finns lika många lösningar som det finns hantverkare ;)
 
Absolut, men kakel går ju snabbare att kapa så hade jag varit hantverkare hade jag valt det sättet :P
 
Paul-Staffanstorp
Tycker förvisso det är same same :P
 
Paul-Staffanstorp
Sätter väggarna dag 1
Fogar väggar och lägger golvet dag 2
Fogar golvet och lägger Silicon dag 3

Snabbt så det räcker. :P :P
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Njaaaaa, kolla hur kanten på en skuren klinker blir, även med vattenkyld såg och helt ny klinga så fnasar den sig lite, sjukt jobbigt att slipa bort med diamantslipkloss. Kakel däremot knäcker man 1mm före tänkt kant och sedan slipar man enkelt ned den sista millimetern med samma diamantslipkloss så blir det helt slät och fin kant. :D

edit: De plattor som inte döljes av kakel som tröskel och vid golvbrunn skickade jag på vattenskärning för att få helt slät fabrikskänsla på skären
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Sätter väggarna dag 1
Fogar väggar och lägger golvet dag 2
Fogar golvet och lägger Silicon dag 3

Snabbt så det räcker. :P :P
Har samma tillvägagångsätt förutom att jag drar silikonen samma dag som fogningen av golvet men man får vara noga så att det inte kommer för mycket diskmedelslösning som rinner ner i klinkerfogen som då blir alldeles vit, brukar torka med en frottéhandduk.
 
T
AndersMalmgren skrev:
Njaaaaa, kolla hur kanten på en skuren klinker blir, även med vattenkyld såg och helt ny klinga så fnasar den sig lite, sjukt jobbigt att slipa bort med diamantslipkloss. Kakel däremot knäcker man 1mm före tänkt kant och sedan slipar man enkelt ned den sista millimetern med samma diamantslipkloss så blir det helt slät och fin kant. :D
Heh?

När jag knäcker klinker med en vanlig plattskärare så brukar det inte bli någon frasig kant utan den ser ut som den fabriksskurna, så antigen har du en dålig skärare eller billig klinker.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MItt kakel kostade 308 efter 30% rabatt så inte billigt men inte superdyrt, men faktiskt så är jag inte helt nöjd med kvalitén. Väldigt många plattor som det gått skärvor ur vid gering, antingen har priset gått upp på kvaliteskakel så man måste upp i typ dubbla priset eller så är helt enkelt kvalitén sämre idag (Då inte en enda platta flisade sig sist). Dock skulle jag vilja se den där kapade plattan du pratar om , kan vara så att vi har olika uppfattning om resultat ;)

Sorry du pratade om klinker inte kakel såg jag nu
 
Redigerat:
Klinker är från en Spansk firma, Vives. 780 kronor efter rabatt och ska vara riktigt bra. Men inte ser det ut som fabriksskärinte (Fabriken vattenskär) även fast vi har en bra vattenkyld skärare och ny klinga. Dra med figret över en fabrikskant och sedan över din skurna så känner du skllnaden. Men man ser den också om man kollar lite närmre
 
Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Har samma tillvägagångsätt förutom att jag drar silikonen samma dag som fogningen av golvet men man får vara noga så att det inte kommer för mycket diskmedelslösning som rinner ner i klinkerfogen som då blir alldeles vit, brukar torka med en frottéhandduk.
Men var det inte så jag skrev då ;) :P
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Men var det inte så jag skrev då ;) :P
Jo, såg det nu:x:wow: Får nog ta och sluta sniffa kakelfog......
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.