Hej!
Försöker få till dold rördragning i en tunn vägg (45mm) med PEX RiR. Ska man ha ett blandarfäste verkar allt gå att lösa snyggt med LK:s väggdosor som passar i en så pass tunn vägg. Men då är det c/c 160mm. Hur gör man om man istället vill ha en väggbricka för både varm- och kallvatten för att sedan fortsätta med synlig dragning med kromade rör? Väggdosorna är så pass breda att det inte riktigt verkar funka med de väggbrickor jag hittat. Förslag på snygg lösning emottages tacksamt
//Niklas
Försöker få till dold rördragning i en tunn vägg (45mm) med PEX RiR. Ska man ha ett blandarfäste verkar allt gå att lösa snyggt med LK:s väggdosor som passar i en så pass tunn vägg. Men då är det c/c 160mm. Hur gör man om man istället vill ha en väggbricka för både varm- och kallvatten för att sedan fortsätta med synlig dragning med kromade rör? Väggdosorna är så pass breda att det inte riktigt verkar funka med de väggbrickor jag hittat. Förslag på snygg lösning emottages tacksamt
//Niklas
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jag tror inte att det finns någon lösning på det problemet. Då antar jag att du måste böja röret, om du inte använder en väggdosa? Alla andra former innebär ju att röret måste böjas, och det behöver mer radie än vad du får plats med i en 45mm vägg. Så alternativet är väl om rummet på andra sidan väggen ex. är en garderob där man kanske kan stå ut med ett synligt rör, som sedan får gå rakt igenom väggen.
Väggen är ju dessutom för tunn för kakling, men det har du kanske redan koll på?
Väggen är ju dessutom för tunn för kakling, men det har du kanske redan koll på?
Usch, jag anade nästan att väggen var för tunn för kakling. Men gäller det även om man reglar cc/30, sätter träskiva 15 mm och sen våtrumgsips?hempularen skrev:Jag tror inte att det finns någon lösning på det problemet. Då antar jag att du måste böja röret, om du inte använder en väggdosa? Alla andra former innebär ju att röret måste böjas, och det behöver mer radie än vad du får plats med i en 45mm vägg. Så alternativet är väl om rummet på andra sidan väggen ex. är en garderob där man kanske kan stå ut med ett synligt rör, som sedan får gå rakt igenom väggen.
Om du vill köra med LKs produkter har du t ex
RSK 187 05 46
RSK 187 05 25
RSK 187 79 98
RSK 188 06 54
RSK 187 81 46
RSK 187 89 95
som kan användas för vidare rördragning efter en LK väggdosa UNI. Väggdosorna kan inte sättas tätare än 70 mm c/c.
Se http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Universal/Monteringsdetaljer/
RSK 187 05 46
RSK 187 05 25
RSK 187 79 98
RSK 188 06 54
RSK 187 81 46
RSK 187 89 95
som kan användas för vidare rördragning efter en LK väggdosa UNI. Väggdosorna kan inte sättas tätare än 70 mm c/c.
Se http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Universal/Monteringsdetaljer/
Stort tack för svaren.
Ni som vet - har jag missat något i denna inköpslista? Jag ska alltså in i vägg på rummets ena sida, och ut ur vägg på rummets andra, där det ska vara ett blandarfäste (som inte är med i listan ännu).
Kan man förresten klara sig utan LK:s dosfräs? Känns rätt dyrt för en sån här liten operation...
Ni som vet - har jag missat något i denna inköpslista? Jag ska alltså in i vägg på rummets ena sida, och ut ur vägg på rummets andra, där det ska vara ett blandarfäste (som inte är med i listan ännu).
Kan man förresten klara sig utan LK:s dosfräs? Känns rätt dyrt för en sån här liten operation...
Redigerat:
Du behöver förmodligen lin och rörkitt också till anslutningskopplingen om du inte redan har det.
Rinkaby rör
Best nr Art
5469 Lin (litet nystan)
5447 Locherpasta (liten tub)
Klammer till röret. Rinkaby rör har dem inte med på hemsidan, men kan plocka hem dem.
5334 LK Rörböjningsstöd PE-X 25mm om du skall böja röret vid golv, tak eller annat.
5956 LK PE-X Kopplingar? Måste kompletteras med klämringskoppling för 15 mm CU av märket Conex.
Det går förmodligen att skära dosorna också. Det är rätt så mjuk plast. Jag använde dock dosfräsen. Den är smidig men priset är bisarrt.
Rinkaby rör
Best nr Art
5469 Lin (litet nystan)
5447 Locherpasta (liten tub)
Klammer till röret. Rinkaby rör har dem inte med på hemsidan, men kan plocka hem dem.
5334 LK Rörböjningsstöd PE-X 25mm om du skall böja röret vid golv, tak eller annat.
5956 LK PE-X Kopplingar? Måste kompletteras med klämringskoppling för 15 mm CU av märket Conex.
Det går förmodligen att skära dosorna också. Det är rätt så mjuk plast. Jag använde dock dosfräsen. Den är smidig men priset är bisarrt.
Stort tack -RB-.
Hm, jag tror inte jag fattar riktigt hur anslutningskopplingarna fungerar? Om jag köper 2x 5956, kan jag då koppla på det "nakna" PEX-röret mot anslutningskopplingen eller behöver jag något annat (du skriver klämringskoppling för 15mm CU)?. Ursäkta min dumhet...
Hm, jag tror inte jag fattar riktigt hur anslutningskopplingarna fungerar? Om jag köper 2x 5956, kan jag då koppla på det "nakna" PEX-röret mot anslutningskopplingen eller behöver jag något annat (du skriver klämringskoppling för 15mm CU)?. Ursäkta min dumhet...
Nu vet jag inte vad du skall koppla PEXen till i andra änden, men t ex best nr C3731 där du ersätter klämringen med en 5956. Sen kan du skruva andra änden i vad som helst med en R15-gänga. Rinkabys sortiment av conexprodukter varierar med tiden. Det var rätt så välsorterat när jag köpte mina grejer. Lycka till 
Klicka här för att svara