4 499 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Flytspackla badrum, golvgips eller inte?
Har spårade golvspånskivor med vattenburen golvvärme på träbjälklag(cc40)
Nu till min fråga jag vill ha klinker på golvet. Har kollat runt över allt och alla säger olika.
Har några olika idéer:
1. I med värmefördelingsplåt häfta fast eller skruva fast den. Prima Sen armera och flytspackla allt med fiberspackel.
Nackdelar är att plåten kommer i kontakt med flyttspacklet och kan frätta sönder som jag fattar det som? Och att det inte ligger på något dött material spånet kan röra sig.
2. I med värmefördelingsplåt häfta fast eller skruva fast den prima sen på med något lim och ett lager 13mm golvgips. Sen flytspackla även här med fiber spackel plus armering.
Fördelar här är att det går åt mindre flyttspackel och får ett dött golv under flytspacklet och plåtarna blir skyddade. Nackdel blir inte lika varmt golv?
Vill göra det så smidigt som möjligt. Men hellre att det blir riktigt och bra gjort än att det blir några tusen kr billigare. Vill bara göra det en gång.
Just badrum ändrar ju branschregler hela tiden...
Så är det någon som vet hur man ska göra i ett badrum med träbjälklag och vattenburen golvvärme?
Tack på förhand // Andreas
Nu till min fråga jag vill ha klinker på golvet. Har kollat runt över allt och alla säger olika.
Har några olika idéer:
1. I med värmefördelingsplåt häfta fast eller skruva fast den. Prima Sen armera och flytspackla allt med fiberspackel.
Nackdelar är att plåten kommer i kontakt med flyttspacklet och kan frätta sönder som jag fattar det som? Och att det inte ligger på något dött material spånet kan röra sig.
2. I med värmefördelingsplåt häfta fast eller skruva fast den prima sen på med något lim och ett lager 13mm golvgips. Sen flytspackla även här med fiber spackel plus armering.
Fördelar här är att det går åt mindre flyttspackel och får ett dött golv under flytspacklet och plåtarna blir skyddade. Nackdel blir inte lika varmt golv?
Vill göra det så smidigt som möjligt. Men hellre att det blir riktigt och bra gjort än att det blir några tusen kr billigare. Vill bara göra det en gång.
Just badrum ändrar ju branschregler hela tiden...
Så är det någon som vet hur man ska göra i ett badrum med träbjälklag och vattenburen golvvärme?
Tack på förhand // Andreas
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Golvgips är förbjudet i våtrum, eller var iallafall det till nyligen, BKR, har ju ändrat sig till att tillåta en del gips igen, osäker på om det gäller golv också.
Det fanns iallafall för några år sedan en metod med flytspackel direkt mot värmeplåtar, har för mig att det är Mapei som provat den lösningen. Man skulle då använda en special primer på plåtarna. Som isolerar dem från flytspacklet.
Det fanns iallafall för några år sedan en metod med flytspackel direkt mot värmeplåtar, har för mig att det är Mapei som provat den lösningen. Man skulle då använda en special primer på plåtarna. Som isolerar dem från flytspacklet.
Ja jag har hört det med. Fast det var ju samma på väggarna med i våtzon1. Men kommer det fukt in till gipset så är det något annat fel i konstruktionen! Så jag tror om man har godkänd tätskiktsmatta då spelar de väl ingen roll vad man har under/bakom?
Men ja annars är jag väldigt emot fukt och gips!
Okej får kolla upp det med primer för plåtarna. Tack så mycket för hjälpen! Vore kul o höra om någon här har flytspacklat just golvvärmespånskivor med plåtar med bra resultat?
Men ja annars är jag väldigt emot fukt och gips!
Okej får kolla upp det med primer för plåtarna. Tack så mycket för hjälpen! Vore kul o höra om någon här har flytspacklat just golvvärmespånskivor med plåtar med bra resultat?
Klicka här för att svara
