Ska inom en snar framtid renovera badrummet och har några frågor som jag skulle behöva få ett svar på.

I ett av hörnen så finns det en slits där vvs-rör kommer ut, 2 st till dusch/handfat samt två till ett element.

Jag kommer lägga in golvvärme så om jag förstått de rätt så behöver jag inget element, är det så enkelt att man endast pluggar rören utanför slitsen?

Vad gäller när rivning påbörjas? Får man riva gipsväggar till en slits hur som helst eller måste man ta hänsyn till brandriser och liknande? Eller sätter rörmokaren ballofixer sen är de bara slå ner väggarna? Hur monterar rörmokaren de nya rören? Lämnar man en stump utanför slitsen och "skarvar" på de nya rören eller byter man ända från stammen?

Vid montage av nya slitsväggar, måste de monteras inspektionslucka/skvallerrör eller räcker de med att slå igen slitsen som det ser ut idag?

Angående tätskikt så har jag planer på att använda något av cascos system, duschhörnan "våtzon 1" kommer sitta mot två stycken väggar av bärande betong. Golvet är också av betong och jag bor på NB om det finns något extra man måste ta hänsyn till då. Inga gipsväggar kommer befinna sig i våtzon 1, skulle de då fungera med cascos rollade system 1/2 i hela badrummet?

Mvh

Krilleman
Alla jobb rörande vatten/avlopp/värme bör du kolla med föreningen vad dom tycker innan arbete påbörjas. Vissa föreningar vill ha kvitto på utförda jobb av VVS-firma!

Värmerören som kommer ut ur slitsen är bra för att använda till vattenburen handdukstork.

Montera ballofixer direkt ur slitsen på vattenrören.

Varför riva slitsen med allt vad det innebär?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.