Hej Byggahus vänner!. Har lite frågor om våtrumsväggar.
Håller på att renovera mitt badrum har kommit en bra bit, rivit ut allt och även tagit ner en vägg samt är i full gång med att börja regla upp för den nya väggen.
Blir två 45graders vinklar med en utbyggnad på nästan 2kvm.
Men hur är det med massivt trä egentligen? Hittar inget på nätet och pdf'erna från säkertvattens sida hjälper mig föga..
Det skall inte dras någon vatten i vägg mot hall eller fasad. dock lite el, då behöver jag väl inte regla upp?
Behöver jag sätta upp 15mm plyfa? eller räcker det kanske med en mindre dimension eller utan helt?
Sen antar jag att det är helt ok att spåra för elen har ej kontakt med elektriker än. Men ser inget konstigt i att förbereda för dragning av el genom spårning.
Skickar med lite bilder också, ser ni någon konstigt får ni gärna hojta till. Är novis badrumsbyggare men jobbar själv i bygg fast inom annat.
Håller på att renovera mitt badrum har kommit en bra bit, rivit ut allt och även tagit ner en vägg samt är i full gång med att börja regla upp för den nya väggen.
Blir två 45graders vinklar med en utbyggnad på nästan 2kvm.
Men hur är det med massivt trä egentligen? Hittar inget på nätet och pdf'erna från säkertvattens sida hjälper mig föga..
Det skall inte dras någon vatten i vägg mot hall eller fasad. dock lite el, då behöver jag väl inte regla upp?
Behöver jag sätta upp 15mm plyfa? eller räcker det kanske med en mindre dimension eller utan helt?
Sen antar jag att det är helt ok att spåra för elen har ej kontakt med elektriker än. Men ser inget konstigt i att förbereda för dragning av el genom spårning.
Skickar med lite bilder också, ser ni någon konstigt får ni gärna hojta till. Är novis badrumsbyggare men jobbar själv i bygg fast inom annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha våtrumstapet eller kakel på väggen?
En anledning till regeln kring upprgeling är att vikten av kakel kan göra att väggen spricker (har själv varit med om det i ett badrum med cc60 och enkelgips.
Jag skulle köra plyfa, tjock variant. Då kan du ju även skruva saker. Alla skruvar i våtzon skall "bottna" i regel eller massiv konstruktion nämligen.
En anledning till regeln kring upprgeling är att vikten av kakel kan göra att väggen spricker (har själv varit med om det i ett badrum med cc60 och enkelgips.
Jag skulle köra plyfa, tjock variant. Då kan du ju även skruva saker. Alla skruvar i våtzon skall "bottna" i regel eller massiv konstruktion nämligen.
Kommer köra kakel runt om och upp till tak. Kommer köra 15mm plyfa sen 13mm humid där jag smackar upp nya väggen och även vägg där vatten dras på 2tum4 reglar cc450. Men bottnar gör ju VVS skruven i den massiva trät så tänkte att man kunde bygga lite mindre där jag jag inte behöver dra vatten. Då blir det inga reglar spåra i det massiva för el och kanske en tunnare plyfa sen humid på det. Men better safe than sorry antar jag.Byggis1976 skrev:Ska du ha våtrumstapet eller kakel på väggen?
En anledning till regeln kring upprgeling är att vikten av kakel kan göra att väggen spricker (har själv varit med om det i ett badrum med cc60 och enkelgips.
Jag skulle köra plyfa, tjock variant. Då kan du ju även skruva saker. Alla skruvar i våtzon skall "bottna" i regel eller massiv konstruktion nämligen.
Vad är det för hus?
Är det någon form av elementhus? Ta i så fall reda på hur väggen är uppbyggd innan du börjar spåra för mycket.
Jag bor i ett gammalt mockfjärds elementhus där väggarna är plankväggar limmande i en sandwichkontruktion med stående masonitskivor mellan och fyllda med spån som isolering. Planken är ca 1" tjocka och inga reglar finns där bakom. Att lägga ett horisontellt spår längs en sådan vägg känns riskabelt för bärigheten
Är det någon form av elementhus? Ta i så fall reda på hur väggen är uppbyggd innan du börjar spåra för mycket.
Jag bor i ett gammalt mockfjärds elementhus där väggarna är plankväggar limmande i en sandwichkontruktion med stående masonitskivor mellan och fyllda med spån som isolering. Planken är ca 1" tjocka och inga reglar finns där bakom. Att lägga ett horisontellt spår längs en sådan vägg känns riskabelt för bärigheten
dom är 45mm tjocka, och jag skall spåra lite vertikalt. slipper gärna att lägga på 15mm plyfa ifall det inte är nödvändigt blir knasigt vid dörren. någon som vet med säkerhet hur det ligger till? för styrka kommer det ju finnas bakom humiden.?
Klicka här för att svara
