49 955 läst ·
21 svar
50k läst
21 svar
Byggmax flytspackel. Behövs armeringsnät?
Sida 1 av 2
God afton.
Behövs armeringsnät om man spacklar med Byggmax fiberförstärkta flytspackel?
Ytan i badrummet är ca 8 kvadrat och underlaget 22mm golvspån på 60cc-reglar.
Hur tjockt behöver jag spackla om jag också lägger in elgolvvärme från Ardex?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18251.aspx
Behövs armeringsnät om man spacklar med Byggmax fiberförstärkta flytspackel?
Ytan i badrummet är ca 8 kvadrat och underlaget 22mm golvspån på 60cc-reglar.
Hur tjockt behöver jag spackla om jag också lägger in elgolvvärme från Ardex?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18251.aspx
så med andra ord så är alla lägenheter som man varit med o byggt där hela våningar e flytspacklade utan nät fuskbyggen. tror inte det. armera flytspackel, till vad för nytta.
bara det täcker slingorna.
bara det täcker slingorna.
Redigerat:
En del av vitsen med flytspackel är ju att kunna få ett c-c 60 golv med golvspån så stabilt att det går att klinkra.daije skrev:
På ett sådant träbjälklag som kan svikta lite så skapas det dragspänningar i underkant på spackelkakan vid belastning.
Jag skulle aldrig snåla in på armeringsnäten om det var mitt badrum.
handlar inte om snålhet. flytspackel är just vad det låter som, ett spackel o inget annat.
tänk på att ett spacklat golv aldrig blir stadigare än underlaget det är spacklat på.
så regla upp bättre, och kan du inte, anlita nån som kan
tänk på att ett spacklat golv aldrig blir stadigare än underlaget det är spacklat på.
så regla upp bättre, och kan du inte, anlita nån som kan
Om man har golvspån på golvet så är rekomendationerna att man skall ha ett armeringsnät som du fäster i golvspånet för att du skall slippa sprickbildning när golvspånet rör på sig, armeringsnätet skall hjälpa till att hantera dessa rörelser. Utan armeringsnät så finns risken att flytspacklet spricker.
Jag la flytspackel på cellplast och fick rådet att lägga minst 30 mm eftersom det var min höjden för självbärande flytspackel. När det gäller golvspån, så brukar det väl vara så att du sätter en förhöjningsring på din golvbrun som är 12 mm och sedan så flyter du ett fall mot denna ring, så runt 20 mm är nog det lägsta du kan flyta för att få ett bra fall mot brunen.
Angående daije's tips att regla bättre och skippa armeringsnätet, så misstänker jag att det blir dyrare än att köpa armeringsnät, men visst kan man och har råd så är det ju bättre att regla upp cc 30, men jag hade ändå haft armeringsnätet kvar mot golvspånet, men det är ju jag...
Jag la flytspackel på cellplast och fick rådet att lägga minst 30 mm eftersom det var min höjden för självbärande flytspackel. När det gäller golvspån, så brukar det väl vara så att du sätter en förhöjningsring på din golvbrun som är 12 mm och sedan så flyter du ett fall mot denna ring, så runt 20 mm är nog det lägsta du kan flyta för att få ett bra fall mot brunen.
Angående daije's tips att regla bättre och skippa armeringsnätet, så misstänker jag att det blir dyrare än att köpa armeringsnät, men visst kan man och har råd så är det ju bättre att regla upp cc 30, men jag hade ändå haft armeringsnätet kvar mot golvspånet, men det är ju jag...
Visst blir det stadigare.
Det var en enorm skillnad på mitt 10m2 badrumsgolv före och efter flytspackling.
Golvet består av 195x45 c-c30 md 22mm golvspån som är skruvat och limmat.
På detta flöt jag 12-35mm med fiberarmerat (LIP 226) spackel med armeringsmattor och vattenburen golvvärme.
Det var en enorm skillnad på mitt 10m2 badrumsgolv före och efter flytspackling.
Golvet består av 195x45 c-c30 md 22mm golvspån som är skruvat och limmat.
På detta flöt jag 12-35mm med fiberarmerat (LIP 226) spackel med armeringsmattor och vattenburen golvvärme.
nätet e det inga pengar i så kasta i det bara, men har man ett underlag som är gränsfall vilket jag tycker att cc 60 är om man slakk kakla så kostar inte ett par extra reglar en förmögenhet och då e det säkrat upp ordentligt. rekommendationerna på nätet finns där för att det uppenbarligen finns brister i underkonstruktioner som inte är stabila
Huset är helt nybyggt, så det låter ju märkligt att de skulle gjort en konstruktion som är mot reglementet. Att riva upp spånet känns ju inte så lockande.
Ber jag alltså om en framtida fuktskada genom att ha kontruktionen:
golvspån+armeringsnät+golvvärme+flytspackel+tätskikt+klinker på 60cc?
Ber jag alltså om en framtida fuktskada genom att ha kontruktionen:
golvspån+armeringsnät+golvvärme+flytspackel+tätskikt+klinker på 60cc?
Inget illa ment, men daije svamlar lite. När det gäller fiberarmerat flytspackel på träbjälklag så ska punktsvetsat armeringsnät användas om det inte direkt står i produktbladet att man kan skippa det. De få produkter som klarar sig utan armering gör det oftast bara om den totala ytan är mindre än 10 kvadratmeter.
ingen fara joflopp. detta e min åsikt o jag vidhåller att cc 600 är lite i klena laget om plattor skall på, men visst ligger det inom toleranserna.
men det är min personliga åsikt att tycka detta. vid badrum jag gjort ploppar jag alltid in extra reglar. en snabb årgärd som inte kostar en massa
men det är min personliga åsikt att tycka detta. vid badrum jag gjort ploppar jag alltid in extra reglar. en snabb årgärd som inte kostar en massa
Antar att det spelar roll vilken höjd man har på golvreglarna. 145, 175, 195 eller tom 220? Man ska också komma ihåg att trä har 0 i värmeutvidgningskofficient vilket inte några av de andra materialen har. Järn har sitt, betong sitt. Tro inte att något inte rör på sej. Fjädrar golvet kommer dock cementbaserade material att spricka på undersidan. Därför gäller det att ta i både vad gäller dimension, limning av spånskivor mot reglar och varandra, täthet, armering, fiberförstärkt och kanske även tjocklek på skikten om det finns plats. Kladda på allt tätskickt ni köpt, snåla inte. Brunnar och alla skarvar ska ligga på reglar och kortlingar. Grejen är att hela paketet ska bli en enhet. Skit i försäkringsbolagen, de täcker i alla fall inget om man gör det själv (tror jag) och låter hantverkaren ta det på sin försäkring om skadan sker inom garantitiden (tror jag). Inte värre än att man får riva ut hela skiten och göra om det själv om det skulle behövas vilket det antagligen inte gör eftersom man tagit i ordentligt.