Jag är i full färd med beställa en duschkarbin. Till den förstår jag att jag behöver ett blandarfäste. Men då ska jag väl välja ett för dold anslutning? För har jag synligt går det väl inte.

Idag har jag 12mm kopparrör som är utanpåliggande i badrummet. Men jag antar det inte är så bra att dra det direkt till blandarfästet eftersom jag kanske vill kunna flytta kabinen. Men är det då en anslutning för PEX-rör 15mm man ska välja på blandarfästet? Eller hur kollar man annars från 12mm kopparrör-någon flexibel slang-blandarfästet? En rörkrökare ska koppla in det men jag vill ju ha köpt rätt grejer.

Krilleman
Montera två 12xR15 ballofixer. Kontrollera bara så ballofixerna har plan yta för montering av anslutningsslang!

Sen drar du upp rak/vinkel R15 anslutningsslang i lämplig längd så du kan komma åt att skjuta ut/in din kabin.

I duschkabinen brukar det vara hål för duschkabin-blandare. Alternativet är att ha två anslutningskopplingar och en vanlig blandare.

Vad har du för kabin?

Visst är det så att många förordar att man monterar synligt vatten högt, stället för vid golvet som man gjorde förr? Det kanske till och med är någon typ av branschstandard, det vet jag inte.

Om du vill kunna byta ut kabinen skulle jag dra ut dolda rör genom vanligt blandarfäste på cc160. Om du vet att du kommer ha kabinen sp ta en vanlig bricka.

Krilleman
Visst är det bra att ha matningen av vatten ovanifrån om man har dusch! Men ska man ha kabin spelar det ju ingen roll!

Inköpet av blandarfäste är helt onödigt och dyrt! (Om det inte redan sitter ett sådant såklart)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.