Har en firma hemma som bygger badrum och idag blev fixturen till toaletten monterad. När jag kom hem och fick se resultatet så blev jag lite fundersam på om toan kommer att gå att montera. Fixturen är en Gerberit och toan en ifö sign. Väggen ska kläs med mosaik på måndag så tacksam för snabba svar!
Mina frågor:
- avloppsröret som sticker ut från väggen lutar ca 1 på 10, kan det bli tight att hänga på WC stolen? Dessutom bakfall men spelar kanske mindre roll den korta biten?

-skyddröret för vattnet når ej in i cisternen och kommer väldigt snett så låsmuttern går ej att dra åt, spelar det någon roll?

-vattenröret är för kort för att kopplas där det är tänkt. Dom har löst det genom att lossa kopplingen från sitt fäste och låta den hänga löst, är det ok?

Som sagt, tacksam för snabba svar!

Bilder skulle underlätta

20150605_214058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lutar ca 1 på 10

20150605_213936.jpg
Skapa konto
röret når ej fram till fästet där kopplingen ska sitta

20150605_213901.jpg
Skapa konto
skyddsrör når ej in i cistern + kommer in väldigt snett vilket gör att "låsmutter" ej går att skruva åt

Krilleman
Det är ju inte bra med bakfall där. Du får vatten liggandes konstant mot gummianslutningen. Gör om och gör rätt!

Hur ser det ut med vattenanslutningen som du skriver om?

Har du koll på att:
¤ Det ska vara tätskikt bakom hela inbyggnadsfixturen?
¤ Ev läckage ska kunna mynna ut synligt genom glipa under installationsväggen eller med ett skvallerrör.
¤ Inbyggnadens ska vara ventilerad

tror att den heter duofix up320

Utrymmet är en aning ventilerat pga glipa där luftare går upp på vinden, tillräckligt? Är det pga kondensbildning det ska vara ventilerat?

Får ta och borra ett par hål från vinden ner i lådan. Det tillsammans med skvallerröret borde ventilera lådan.
Men bortsett från att det är dumt att vatten ligger mot gummipackningen tror du att det blir svårt att få dit muggen när avloppet lutar så. Vill helst ej tvinga dom att göra om arbetet en gång till då den redan är ombyggd en gång pga att rören låg för nära vägg...

TE-Rex skrev:
-skyddröret för vattnet når ej in i cisternen och kommer väldigt snett så låsmuttern går ej att dra åt, spelar det någon roll?

-vattenröret är för kort för att kopplas där det är tänkt. Dom har löst det genom att lossa kopplingen från sitt fäste och låta den hänga löst, är det ok?
Jag tycker att det låter slarvigt monterat. Möjligt att det praktiskt fungerar, men det är inte monterat enligt anvisningen.

Låt mig gissa: ett företag som är både bkr och säker vatten anslutet?

:x

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Skyddsröret kan skarvas, det finns delar för detta. Att avloppsröret pekar neråt beror på skivan, be att dom tar en kniv o karvar bort lite i överkant på hålet så kommer den bli rak. Det korta röret har jag ingen lösning utan mer detaljerade bilder.

Byggis1976 skrev:
Låt mig gissa: ett företag som är både bkr och säker vatten anslutet?

:x
Jo, sorgligt men sant. Men är det något jag har lärt mig på detta projektet så är det att certifieringarna inte är värt ett skit. Spelar ju ingen roll att firman är ansluten till bkr när gubbarna ändå bygger som dom vill...

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.