Hej,

Jag har en vägg i mitt badrum som är av 70 mm gasbetong från 67.
Tycker själv att denna vägg är ganska ostabill i sina sektionsskarvar.

Först och främst. Får jag sätta tätskikt direkt på denna och sedan kakel (våtzon 1) Håller tätskiktet för lite rörelse?
Oavsett, hur stärker jag upp denna bäst/enklast? Jag vill ju inte att fogarna spricker oavsett om tätskiktet håller.

Min egen ide är att sätta gipsskiva på andra sidan väggen, i hallen, där jag ändå ska renovera.

Tack på förhand!

Jag hade en sådan vägg i mitt förra hus, den svajade något våldsamt och jag reglade upp med 45x45 och gipsade. Blev bra. I ditt fall tror jag det skulle räcka att stabilisera från två håll som du säger (sandwich). Jag skulle byggt upp väggen så här: kakel, fix, tätskikt, våtrumgips, plywood, gasbetong, evt. plywood, gips. Plywood skall det ju vara enl säker vatten-konstruktion, och med plywood på båda sidor blir det nog grymt stabilt utan reglar.

Tack för svaret,
Jo, det känns vanskligt och vekt :)
Men, plywood också alltså? Vart hittar du detta i Säker Vatten? Jag har tolkat det som att konstruktionsplywood kan ersätta kortlingar där man skruvar, men inte att det behövdes på lättbetong.
Känns lite fel att blanda in organiskt material ;(

Kan iaf köra osb i hallen för styvhetens skull.

Du har rätt i att det inte behövs på stenvägg, jag tänkte bara att det vore bättre med något segare än gipsskivorna. Om inte väggen är i duschen så är det riskfritt, kanske att man skulle undvika trä de nedersta centimetrarna om det är i duschen. Ett annat alternativ är limma dit en skiva Lux-element, kanske 30 mm. Ersätter både plywood och gipsskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.