Vi hade tänkt renovera vårt badrum inom en snar framtid och håller på att spåna lite på hur vi vill göra just nu.

Rummet är 2,2 x 3,8.

När vi bestämt oss för hur vi vill ha de ska vi ringa några firmor för offerter, men vill ha lite mer kött på benen angående en fundering vi har.

http://skonahem-static-cdn.bonnierdigitalservices.se/Global/Skonahem/2013/nr%203/spa/badrum_spa_olika_material.jpg

Funderar på något liknande "duschrum" längst in på kortsidan och ha den som ångdusch. Är det stort extrajobb mot att bara ha det som vanlig dusch? Kan ju tänka mig att mer jobb behöver läggas i taket, men i övrigt?
Samt kan man ha ett fönster i ytterväggen (ej öppningsbart)?
Kan/får man dra vattenledning i ytterväggen? Nån som sa till mig att det inte va godkänt, ville helst ha en dusch i mitten.

Nästa vecka börjar firmorna dyka upp för att kolla, ingen som har nått litet att komma med innan dess? :P

Mina spontana tankar som amatör:
Ja, taket blir förmodligen mer utsatt i en "sluten" ångdusch än i en vanlig dusch. Kan inte tänka mig att det är så mycket extra jobb med taket egentligen förutom att kanske måla taket lokalt i duschrummet med något tät/fuktspärrande färg, t.ex liknande sådan som används till målade tätskiktssystem. Även lite tåligare spotlights kan vara vettigt att använda i duschdelen.
Fönster borde funka men jag skulle för säkerhets skull använda ett pvc(plats)-fönster och se till att tätskiktet går ända ut till fönstret.
Vattenrör i yttervägg brukar gå bra om man har en väl isolerad vägg och ser till att rören hamnar på den varma sidan av isoleringen.
Observera att detta bara är en amatörs funderingar.

Kan också tipsa om att kontakta entreprenörer ganska snabbt och inte dra ut på funderandet för länge. Vi gick också och funderade länge kring smådetaljer men när vi väl kontaktade några entreprenörer och började diskutera lösningarna med dem så föll det mesta på plats ganska snabbt.
Nyttja entreprenörernas expertis så att säga och då gärna fler än en entreprenör så får då förslagen du får kan variera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.