Har ett torp som jag hyr ut. Har själv byggt badrummet (i våras) och det har fungerat bra hela säsongen.Men de sista gästerna för året rapporterade att väggfästet plötsligt började spruta vatten mot väggen. De stängde vattnet och jag åkte dit för att öppna upp, se över och dra ihop kopplingarna igen. Slog på vattnet och det verkade tätt. Men nu när jag var där en vecka senare ser jag att det läcker igen. Det rinner en del ut från dräneringshålet undertill.

Det är ett väggfäste för PEX, med PEX-slang bakom, med klämring och stödhylsa - som det ska vara. Någon som har erfarenhet om varför dessa brukar börja läcka?

väggfäste.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ska nog aldrig använda gängtejp när det är klämringskopplingar?

Det syns tydligt att det läckt under brickan och..,enl min mening ser inte utförandet fackmässigt utfört ut!

• Gilla
Magnusbur78
  • Laddar…
Nej, jag fick senare veta att man inte ska ha gängtejp på dessa. Men läckan kommer inte från de anslutningarna. Den kommer inifrån. Eftersom jag inte är fackman kan det inte vara fackmässigt gjort och det tar jag eget ansvar för. Badrummet är byggt i en tillbyggnad som inte tillhör huvudbyggnaden så om något tråkigt skulle hända, blir det inga allvarliga konsekvenser.

Önskar fortfarande svar på frågan varför det läcker inifrån. Kan det löna sig att dra ännu hårdare, eller kan det få motsatt effekt?

Ja som sagt gängtejpen är helt fel. Det kan göra att du inte lyckas dra ihop kopplingen ordentligt.

Nej, ta bort gängtejpen, den gör att du inte får tillräckligt tryck på konorna i kopplingen.

Om det nu stått och läckt ett tag så finns risk att det inte går att få tätt. Läckan sliter upp ett spår i konan.

Ok, tack… då provar jag det. Anslutningen är lättåtkomlig och jag kan snabbt byta ut hela paketet om så skulle behövas.

Troligtvis läck pga tejpen som skrivits, men kan också vara läck på röret. Om du har rör-i-rör, så trycker det ut mellan pex och skyddsrör.

Har inte rör i rör

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.