Hejsan alla!
Jag har både googlat och bkr/säker vatten och hittar ingenting om vad jag placerar tröskeln på.
Jag tänker på underlaget, det som tröskeln ska sitta på.

Frågan är: Ska parkettens kant möta flytspacklets kant vid dörrkarmen, och ska tröskeln därefter dölja skarven. :confused:

Eller hur ska det vara?
Jag hittar ingenting om det någonstans.

Tack för svar! :)

Det som passar bäst, men normalt sätt lägger du ju tröskeln på flytspacklet. Sen beror det ju på hur högt tröskel ligger ovan golvbrunn.
Jag måste ha uppvik av tätskikt på tröskeln så jag har vikt upp tätskiktet framför trösklen men sedan lagt klinker (utan tätskikt) under tröskeln för att få samma höjd som inne i badrummet. Alternativet skulle varit att flyta upp en liten del eller lägga en trälist eller något.

Tack för svaret!
Aha, så du har lagt klinker under tröskeln för att höja upp tröskeln en bit.

Tröskeln på det som är flytspacklat?
Hur gör man då med skarven som blir från parketten?

Lägger man den precis så den döljs av tröskeln så att flytspacklet tar den störta delen av tröskeln eller gör man på något annat sätt, kvarttstav eller liknande?

Det beror ju på hur högt du måste för att klara 20 mm över golvbrunn (räknat från brunnsmanschett och inte klinker!).
Jag behövde ett uppvik på tröskeln på ca. 7 mm av tätskiktet och det blev lite konstigt med tröskeln så jag köpte en badrumströskel som ska ligga på klinker och så lade jag klinker under för rätt höjd.
Jag har en kvartsstav på utsidan sen mot ekparketten.

Det beror ju på fallet och tjockleken på klinker som anders säger.
Om du som bilden ovan har ett fall på minst 10mm + 10mm tjocklek på klinker så uppfyller du kravet på 20mm uppvik från golvbrunn

Hittade ingen bra bild, men här är mitt uppvik, den är ganska exakt 10mm

Visa bilaga 145002

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.