1 831 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Deklarationen
Sida 1 av 2
Hej! Jag har renoverat nu för ca 160 tusen för material och 20 tusen för arbete efter rot , har gjort en hel del själv finns det någon möjlighet att få tillbaka en liten del av dessa pengar på något sätt ? Kan jag deklarera momsen på kvittona eller redovisa kvittona för skatteverket när jag säljer bostaden för att få betala mindre vinst skatt ?
Precis som du är inne på är det vid försäljning som du kan göra avdrag för förbättringar och standardhöjningar. Det gäller då att standardhöjningar såsom ommålning eller omtapetsering bara kan dras av upp till 5 år efter utförandet och man förväntas då skriva av en del av åtgärden. Förbättringar såsom att installera en diskmaskin där det tidigare inte fanns, får du alltid dra av.
Nej, egentligen inte. Du skickar inte med dem, men Skatteverket kan begära underlag på det du har utfört. Detta kan ju dock styrkas av bilder i kombination med nya prisuppgifter, offerter eller andra beskrivningar.
Jag drog av straxt över 100,000:- på vinsten i "förbättringskostnad" när jag sålde lägenheten för ett par år sen. Hade råkoll på kvittona, häftade fast alla på A4 och satt in i en pärm.
Bara därför blev jag inte granskad på utgifterna... :wow:
Men det skadar aldrig att vara förberedd!
Bara därför blev jag inte granskad på utgifterna... :wow:
Men det skadar aldrig att vara förberedd!
Tack så mycket för alla svar. Jag ska spara alla kvitton. Måste man verkligen sälja bostaden inom 5 år ? Har man inte rätt att ta ut det om 10-15 år istället ?
Det beror ju på. Bedömningen är ju individuell. Jag har t.ex. ett dokument för vår renovering där alla inköp skrivs in. De sorteras i respektive kategori t.ex. Målning, El, Kök, Golv o.s.v. Där skriver jag en kort beskrivning av vad det är, summa, datum och inköpsställe. Där kan man sedan kontrollera mot ett kontoutdrag att det faktiskt stämmer. D.v.s. ett kontoutdrag räcker kanske inte som enda underlag. Alla kategorier kan sedan summeras och jämföras med budget. På så sätt gör jag ju t.ex. ett avdrag för målning av väggar och tak - 25000. Skatteverket kan sedan kontrollera att samtliga inköpsdatum för denna kategori i dokumentet kan styrkas med ett kontoutdrag eller fysiskt kvitto och att totalsumman stämmer.krilleman_215 skrev:
Det här gäller bara för förbättringar av befintliga saker som t.ex. att byta plastmatta mot ny plastmatta. Byter du plastmatta mot massiv ekparkett kan du alltid göra avdrag för detta då du har gjort en permanent standardhöjning, men du får skriva av för slitage.krilleman_215 skrev:
Då känns det ju mera säkert att spara kvitton så blir det ju ingen tolkningsfråga utan mera pang på rödbetan.falkn skrev:Det beror ju på. Bedömningen är ju individuell. Jag har t.ex. ett dokument för vår renovering där alla inköp skrivs in. De sorteras i respektive kategori t.ex. Målning, El, Kök, Golv o.s.v. Där skriver jag en kort beskrivning av vad det är, summa, datum och inköpsställe. Där kan man sedan kontrollera mot ett kontoutdrag att det faktiskt stämmer. D.v.s. ett kontoutdrag räcker kanske inte som enda underlag. Alla kategorier kan sedan summeras och jämföras med budget. På så sätt gör jag ju t.ex. ett avdrag för målning av väggar och tak - 25000. Skatteverket kan sedan kontrollera att samtliga inköpsdatum för denna kategori i dokumentet kan styrkas med ett kontoutdrag eller fysiskt kvitto och att totalsumman stämmer.
Ja såklart. Det står ju i ett av mina inlägg ovan att det gäller förbättringar, jag kanske borde varit tydligare...falkn skrev:
Självklart är det bättre att spara kvitton, men ibland kan man ju ha hundratals småkvitton på 300-400 kronor åt gången om man håller på och renoverar. Därmed är det enligt mig bra att åtminstone komplettera med en liggare för respektive inköp. Detta gör det också mer översiktligt för Skatteverket.krilleman_215 skrev: