3 865 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hur man förstärker träbjälklag i våtrum (enligt GVK)
Hej allemsammans
och fortsatt glad onsdag
Hos GVK var det tal om
13 mm formstabil skiva eller motsvarande som limmas och skruvas fast i spånskivan. När limmet verkat tas skruvarna bort.
när träbjälklag i badrummet ska förstärkas
Gick att läsa på annat håll med.
formstabil skiva ???
???
GIPS | OSB | Plywood | Formplywood | Spån | Minerit ?????
Kanske Elvis senaste skiva
??
Någon som vet ?
Tackar för svar ......
Hos GVK var det tal om
13 mm formstabil skiva eller motsvarande som limmas och skruvas fast i spånskivan. När limmet verkat tas skruvarna bort.
när träbjälklag i badrummet ska förstärkas
Gick att läsa på annat håll med.
formstabil skiva ???
GIPS | OSB | Plywood | Formplywood | Spån | Minerit ?????
Kanske Elvis senaste skiva
Någon som vet ?
Tackar för svar ......
Formstabil skiva innebär väl vanligen gips eller annan icke träbaserad skiva, men jag vet inte säkert.
Principiellt vill man ju ha gips eller flytspackel under badrumsgolvet då det inte rör sig med temperaturväxlingar/fuktighet på samma sätt som trä gör och man slipper då rörelseskador i badrummets tätskikt.
Principiellt vill man ju ha gips eller flytspackel under badrumsgolvet då det inte rör sig med temperaturväxlingar/fuktighet på samma sätt som trä gör och man slipper då rörelseskador i badrummets tätskikt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt det avses ex. gipsskiva, som av tillverkaren anges som lämplig på golv. Dvs. ev. en golvgippskiva. Tänk på att den i så fall skall limmas med av tillverkaren föreskrivet lim. Som brukar vara extremt dyrt. Nu är det rätt många år sedan jag tittade på en sådan lösning, men då kostade limmet lika mycket per kvm som flytspackel för hela tjockleken.
Tänk också på att om du väljer gipsskiva så måste du säkerställa att tillverkaren av tätskikt anser att tätskiktet fungerar på gips.
Tänk också på att om du väljer gipsskiva så måste du säkerställa att tillverkaren av tätskikt anser att tätskiktet fungerar på gips.
Ja, så byggde jag badrummet för 10 år sedan med golvgips och speciallim (S48) men nu byggde jag med flytspackel, står lite om detta i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom-2.html?perpage=15#post2354220
https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom-2.html?perpage=15#post2354220
Klicka här för att svara