1 830 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Höja golv i bastu
Har en bastu i anslutning till ett duschrum, i duschrummet ligger det trätrall på betonggolvet som gör att golvnivån blir samma som i duschrummet. Ska nu renovera både dusch och bastu och kommer att lägga in klinker i båda rummen. Måste alltså höja golvet i bastun ca 6-7 cm för att få dem i samma nivå. Hur bygger jag lämpligen upp golvet i bastun innan jag flytspacklar för att få en jämn fin yta? Kommer att lägga in el-golvvärme (T2 röd) nedanför lavarna.
Håller med Jonatan här, varför golvvärme i bastun - det blir väl varmt nog där ändå?
Jag hade skippat att flytspackla och gjutit med betong istället. Ska du ändå klinkra behöver du ju inte ha 100% finish på golvet.
Jag hade skippat att flytspackla och gjutit med betong istället. Ska du ändå klinkra behöver du ju inte ha 100% finish på golvet.
Läste i något forum att golvet var iskallt nedanför lavarna även när bastun var på men strunt i det. Frågan var om det går att höja golvet genom att först tex bygga upp med gips eller kan man lägga ut trädgårdsplattor och hälla ut flytspackel på dessa för att slippa blanda en massa betong?
Om golvet upplevs kallt så är det nog snarare ventilationen som är bekymret, det finns gitt om trådar om det ämnet här
.
Visst borde du kunna lägga ner flera lager golvgips och sen flyta ovanpå det om du hellre vill det
. Men om det är mindre jobb vet jag inte....
Visst borde du kunna lägga ner flera lager golvgips och sen flyta ovanpå det om du hellre vill det
Flytspackel på trädgårdsplattor lär ju spricka sönder. Är det så tjockt så fyll med betong, å andra sidan finns det spackel som kan läggas tjockt?
Vad är det för väggar till bastun? Är det regelväggar med skivor är det ju inte så listigt att gjuta in nedänden på dessa.
Vad är det för väggar till bastun? Är det regelväggar med skivor är det ju inte så listigt att gjuta in nedänden på dessa.
Klicka här för att svara