4 657 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Vad finns bakom kakel och klinker från 1957?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag har trott att det förr användes på stenmaterial och det var först med nya tätskiktsmaterial som det blev brukligt i villor med trästommar. Tydligen inte.
Så nu undrar jag hur man brukade göra med både golv och vägg i ett badrum innan man satte dit plattorna.
Så nu undrar jag hur man brukade göra med både golv och vägg i ett badrum innan man satte dit plattorna.
Golv brukade i alla fall lösas med att gjuta en armerad betongkaka på träbjälklaget med ett underliggande tätskikt av asfalt/bitumen. De brukar ha klarat sig bra men designades heller inte för att stå och duscha på varje dag. Badkar var ju standard.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det låter som att i vart fall golvet ska vara helt ok för fortsatt användning då. Givetvis förutsatt att man använder det som avsett med badkar eller duschkabin. I måttlig omfattning och utan vilt plaskande barn.
Fanns fler alternativ på lösning av vägg?
Hur mycket kan masoniten fuktskadas tror ni innan det märks genom att kaklet börjar lossa?
Fanns fler alternativ på lösning av vägg?
Hur mycket kan masoniten fuktskadas tror ni innan det märks genom att kaklet börjar lossa?
Man kunde ha tjärpapp/bitumen i väggarna, så var det här bakom badkaret, men jag har ett stenhus från 58... Under badkaret ingettätskikt, hiss mig fann det rakt igenom betongbjälklaget vid ett läckage!
I mitt hus från -58 är det bara helkaklat där badkaret står, resten är halvkaklat, och det ser just ut som kaklet sitter direkt på masoniten. Ingen fukt mättes upp när vi köpte huset för 2 år sen, badrummet är i orginalskick.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vi rev vårt "huvudbadrum" för några år sedan. Det var byggt 1960, men förre ägaren hade gjort en kosmetisk renovering, satt nytt kakel o klinker på det gamla.
Där var 2 olika gjutna lager på golvet, med tjärpapp osv. mellan. På väggarna hade de putsat på träväggarna, ca 20mm puts. Tjärpapp upp ca 70cm på väggen. lite mer puts, och så kakel på det.
Där var 2 olika gjutna lager på golvet, med tjärpapp osv. mellan. På väggarna hade de putsat på träväggarna, ca 20mm puts. Tjärpapp upp ca 70cm på väggen. lite mer puts, och så kakel på det.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Tack för svar, det gör mig hoppfull om fortsatt användande.
Tjärpapp/bitumen som är såpass inbyggd borde väl inte åldras på något olämpligt sätt.
Hempularen, hur såg skicket på det ut när ni rev?
Gjersvold, hur gjorde ni för att mäta fukt. Du menar bakom kaklet, eller fattar jag dig fel. Trodde inte man kunde det om man inte kommer åt att sticka mätare i materialet?
Tjärpapp/bitumen som är såpass inbyggd borde väl inte åldras på något olämpligt sätt.
Hempularen, hur såg skicket på det ut när ni rev?
Gjersvold, hur gjorde ni för att mäta fukt. Du menar bakom kaklet, eller fattar jag dig fel. Trodde inte man kunde det om man inte kommer åt att sticka mätare i materialet?
Mitt hus är från 1963, badrummet var halvkaklat med plastmatta. När jag renoverade badrummet för några år sedan upptäckte jag att kakelplattorna var uppsatta direkt på masonit som i sin tur var uppspikad på råspont. Inte en fuktfläck någonstans! Bättre hantverkare på den tiden kanske?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Lite kul kuriosa. En äldre kollega till mig hjälper nu sin mamma att renovera huset han själv växte upp i. Han minns när han var liten hur han stog i badkaret och duschade och vatten sprutade på väggarna. Huset var redan då gammalt och nu ca 35 år senare rev han ner de gamla kaklet. Kaklet var fäst med fix direkt på masonitskivor eller liknande träskiva. Inte en tillstymmelse till missfärgning/röta/fukt.
Lite intressant när man tänker på hur noggrann man själv är när man satte tätskiktet i badrummet när man förr satte kaklet direkt på organiskt material.
Lite intressant när man tänker på hur noggrann man själv är när man satte tätskiktet i badrummet när man förr satte kaklet direkt på organiskt material.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Roligt att höra från er att det verkligen har fungerat.
Är nog så att moderna system är bra så länge de är 100,00%. Men bara liten skada eller miss i montering ger så enormt stora konsekvenser, speciellt sen om det inte går att löpande inspektera skicket.
Fortfarande kräver nog de gamla systemen att duschandet hålls på en begränsad nivå, med moderna ögon sett.
Men jag drar slutsatsen att det inte finns någon anledning att riva ut ett badrum som kaklats före plasteran enbart av åldern när man inte har andra skäl för att göra om.
Är nog så att moderna system är bra så länge de är 100,00%. Men bara liten skada eller miss i montering ger så enormt stora konsekvenser, speciellt sen om det inte går att löpande inspektera skicket.
Fortfarande kräver nog de gamla systemen att duschandet hålls på en begränsad nivå, med moderna ögon sett.
Men jag drar slutsatsen att det inte finns någon anledning att riva ut ett badrum som kaklats före plasteran enbart av åldern när man inte har andra skäl för att göra om.
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
...oj, mitt spontana svar var silverfiskar...
Svart och kladdigt var det i alla fall när vi renoverade vårt badrum från 1959.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
till gamla badrums försvar hör ju dock att det nästan uteslutande alltid är trä bakom allting, dvs både stomme och isolering. Ett gammalt badrum med modern isolering och fuktgenomträngning skulle nog mögla och lukta det också.
Så länge allt har en möjlighet att torka så behövs ju inga täta skikt som på modernt vis egentligen.
Så länge allt har en möjlighet att torka så behövs ju inga täta skikt som på modernt vis egentligen.
Klicka här för att svara