Bor i bostadsrätt, I badrummet finns en plåtlucka under anslutningar till inkommande vatten!
Vad finns bakom denna lucka och hur tar man bort den (öppnar)?
Finns det kanske avstängningskranar till vattnet?
Har inte bott här mer än fyra månader och kollade om kulventilerna till
avstängningen fungerade och det gjorde de inte!
Mvh/Kjell
Vad finns bakom denna lucka och hur tar man bort den (öppnar)?
Finns det kanske avstängningskranar till vattnet?
Har inte bott här mer än fyra månader och kollade om kulventilerna till
avstängningen fungerade och det gjorde de inte!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh/Kjell
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Eller en smörkniv.i plast/trä, så riskerar du inte repa något.
Luckan sitter inte "fast" utan låser med fjädrar mot ramen, ramen den sitter i torde vara monterad med medföljande klämfästen...
Bara att dra lös den...
Edit: Den där modellen har inga gångjärn att ta hänsyn till spå fatta ett stadigt grepp med naglarna eller bryt med något mjukt så du inte skadar lucka eller kakel.
Bara att dra lös den...
Edit: Den där modellen har inga gångjärn att ta hänsyn till spå fatta ett stadigt grepp med naglarna eller bryt med något mjukt så du inte skadar lucka eller kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det där är en inspektionslucka. Jag tvivlar på att dte finns någon kran där. Iallafall inte till bara din lägenhet, utan möjligen till hela stammen. Du har "dina" ballofixer synliga på bilden.
På vilket sätt fungerar de inte ?
Det är rätt vanligt att de beckar ihop, så att plastkranarna knäcks från axeln om man försöker stänga dem. Det går då ofta att komma åt med en tång på själva axeln har jag hört. Har inte provat själv.
På vilket sätt fungerar de inte ?
Det är rätt vanligt att de beckar ihop, så att plastkranarna knäcks från axeln om man försöker stänga dem. Det går då ofta att komma åt med en tång på själva axeln har jag hört. Har inte provat själv.
De bägge ballofixen har beckat igen. Min tanke var att använda lite mer våld för att motionera dem.
Om det då fanns avstängning bakom luckan så hade det känts bättre.
Jag bor på andra våningen, har en våning under mig och en ovanför.
Kan tänka mig att grannen ovanför blir berörd om jag stänger av vattnet bakom luckan.
Det känns som luckan är fastkletat med något.
Om det då fanns avstängning bakom luckan så hade det känts bättre.
Jag bor på andra våningen, har en våning under mig och en ovanför.
Kan tänka mig att grannen ovanför blir berörd om jag stänger av vattnet bakom luckan.
Det känns som luckan är fastkletat med något.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det är långt ifrån säkert att det överhuvudtaget finns någon kran bakom luckan. Den primära funktionen är att man skall kunna komma åt och inspektera de rörkopplingar som dina rör är kopplade till. Och det gör man bara om det finns en läckage indikation.
Ventiler bakom luckan sätter man inte precis som hempularen beskriver ovan. Det är ventilerna du har synligt som gäller för avstängning.
Installationen ser ju väldigt ny ut. På vilket sätt kan du inte vrida av dom? 90º vridning uppåt ska göra susen.
Installationen ser ju väldigt ny ut. På vilket sätt kan du inte vrida av dom? 90º vridning uppåt ska göra susen.
Ventilerna sitter fast helt enkelt. Installationen är från 2005, då badrummet blev renoverat. Misstänker
att avstängningsventilererna inte blivit motionerade sedan dess.Fabrikatet är Vatette.
Det blir väl att anlita en rörpulare för att byta kulventilerna.
att avstängningsventilererna inte blivit motionerade sedan dess.Fabrikatet är Vatette.
Det blir väl att anlita en rörpulare för att byta kulventilerna.
Klicka här för att svara