...jag börjar faktiskt tvivla på det med tanke på den obefintliga rördragningen på tillverkarnas hemsidor och hos återförsäljarnas utställningar.

Eller för att formulera mig annorlunda: jag vill inte ha en flera cm öppen glipa mellan kabin och vägg för att rören är i vägen, inte heller vill jag se ett par dammiga slangar genom bakväggen.
När det gäller det första problemet så inbillade jag mig att flertalet kabiner skulle kunna fås med någon form av snygg täcklist (där man tar ur lite just där rören passerar). Men det verkar inte så.
Angående problem två så tänkte jag mig ett bakstycke som inte är genomskinligt. Men tyvärr verkar den rådande trenden just nu vara mer åt klarglashållet och även där det utlovas att "det frostade bakglaset döljer effektivt all rördragning" så kan jag konstatera att glasen oftast är för genomskinliga för att dölja rör/slangar ordentligt.

Hur ska man egentligen tänka för att få till det bra?

R
innan vi renoverade badrummet hade vi en kabin. Men som du säger, då slangarna ska anslutas mot rören från väggen så blir de en liten glipa.
Också våran hade klarglas, för att slippa se rören satte jag just i det området självhäftande plastfilm som ger ett frostlikt utseende och rören kunde inte synas längre. Jag fäste den på utsidan glaset, fungerade perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.