Jag håller inför vårt kommande nybygge på att försöka lära mig så mkt det för att inte stå som ett frågetecken när detta ska diskuteras med golvläggare, vvs osv.

Vi kommer ha ett badrum där duschrummet är ett separat rumt och en glasdörr skiljer duschen från resterande badrummet med toalett och handfat. Golvbrunn kommer endast finnas i duschrummet.

Om jag har förstått Säker Vatten rätt så behövs endast golvet (med uppdrag) skyddas på en toalett utan golvbrunn.

Dock har jag lite svårt att applicera reglerna för duschplats på hur vårt badrum ser ut.

Någon som lite insikt som skulle kunna förklara för mig hur jag ska tänka?

Badrum våtzon.jpg

Är inte så bevandrad inom säker vatten men vad ska du ha på väggarna och golvet. Har läst om vatten som kryper bakom kakel och då kan det bli dumt om du inte har fuktspärr.
Hur stor merkostnad blir det att fuktsäkra hela?

Tack för svaret. Som vanligt glömmer man någon viktig detalj :D

Vi kommer att köra kakel/klinker i både badrum och duschrum. Samt att båda ytorna kommer att ha golvvärme.

Jag har eg itne riktigt funderat på kostnaden ännu. Mest att jag vill veta vilka regler som gäller. Dock känns det ju lite konstigt att sätta funktspärr på dryga 25m2 om man inte behöver det.

Redigerat:
Jag tror att det där kan tolkas på två olika sätt. Antingen så är det ett vanlig badrum, där "duschrummet" är en del av rummet precis som om man har en dusch med glasdörrar/glasväggar. Dvs. regelverket gäller för hela utrymmet.

Eller så är det ett litet duschrum, med en separat toalett utanför, den större delen alltså.

Vilken tolkning som är "korrekt" vågar jag inte riktigt gissa på. Men OM duschrummet skall anses vara ett eget rum, så måste ex. golvet antingen ha minst 20mm fall mot golvbrunnen, eller så måste du ha en tröskel med tätskiktet uppvikt.

Om man tittar på vad som rent tekniskt kan vara problemet här. Så består fuktbelastningen från en dusch delvis av rinnande vatten, delvis av ångtryck mot väggarna. Det blir väldigt hög luftfuktighet av en dusch.

Om man då har separat, rejäl ventilation inne i duschrummet så att den fuktigheten i princip håller sig därinne. Så minskar det sakliga behovet av tätskikt i väggarna ute i toalettutrymmet. Men om vi antar att utsuget finns i det yttre rummet (kan vara bra med tanke på toan där), så kommer du att få ungefär lika stor ångbelastning på väggarna i båda rummen. Att ha utsug i båda rummen kanske kan vara lite problematiskt, vet inte hur lätt det är att få till tryckbalansen så att lagom mycket sugs ut i resp. rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.