Hej,
Ska försöka sätta in ett badrum i gäststugan. Det finns inget badrum där idag. På grund av utrymmesskäl så ska badrummet vara så litet som möjligt, dock måste det fungera.
Det sitter ett fönster i det tänkte badrummet, som längst 60 cm från ena väggen.
Bifogar en skiss
Bredden 110 cm är något flexibelt då den väggen inte finns där idag utan ska byggas (kan nog vara mellan 1,0-1,2 men vill ha lite hall kvar...).
Dörr in till badrummet ska öppnas utåt och som den är placerad i skissen nu är det 70 cm vid duschen, 70 cm dörr o sen ca 50 cm bredvid vid handfatet.
Någon smart person som ser andra/bättre lösningar för detta lilla badrum?
Skulle gärna ha en duschhörna med glasdörrar men 70x90 känns litet och dom måtten är dyra (då det är en gäststuga ska det helst vara billigt...). Går det sätta in 90x90 dörrar lite snett så dom sticker ut en del när man duschar men fälls in vid icke dusch?
Tacksam för lite hjälp i mina tankegångar här.
Ska försöka sätta in ett badrum i gäststugan. Det finns inget badrum där idag. På grund av utrymmesskäl så ska badrummet vara så litet som möjligt, dock måste det fungera.
Det sitter ett fönster i det tänkte badrummet, som längst 60 cm från ena väggen.
Bifogar en skiss
Bredden 110 cm är något flexibelt då den väggen inte finns där idag utan ska byggas (kan nog vara mellan 1,0-1,2 men vill ha lite hall kvar...).
Dörr in till badrummet ska öppnas utåt och som den är placerad i skissen nu är det 70 cm vid duschen, 70 cm dörr o sen ca 50 cm bredvid vid handfatet.
Någon smart person som ser andra/bättre lösningar för detta lilla badrum?
Skulle gärna ha en duschhörna med glasdörrar men 70x90 känns litet och dom måtten är dyra (då det är en gäststuga ska det helst vara billigt...). Går det sätta in 90x90 dörrar lite snett så dom sticker ut en del när man duschar men fälls in vid icke dusch?
Tacksam för lite hjälp i mina tankegångar här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det blir inte bra att ha 90 cm dörrar i ditt fall eftersom det dels är lyftgångjärn på duschdörrar, dvs de ansluter bara mot golvet här de är i den avsedda vinkeln, och dels blir det dålig passform där dörrarna går mot varandra. I en gäststuga går det bra att duscha i 70x90 cm utrymme, även med duschdraperi.
Det ser ut att bli bökigt att ta sig in och ut ur duschen på något värdigt sätt om det är vanliga vikbara duschdörrar.
Det finns duschdörrar som också är ledde på mitten så att man kan öppna och stänga med som ett dragspel.
Annars kanske du kan minska djupet på duschen något ha skjutdörr in till duschen istället och då låta denna börja så nära fönsterkarmen som det bara går och gå hela vägen över till blandarväggen.
Det finns duschdörrar som också är ledde på mitten så att man kan öppna och stänga med som ett dragspel.
Annars kanske du kan minska djupet på duschen något ha skjutdörr in till duschen istället och då låta denna börja så nära fönsterkarmen som det bara går och gå hela vägen över till blandarväggen.
Ser bra ut. Jag ska göra något liknande i en gäststuga men jag skippar vanlig dörr och sätter in en skjutdörr i stället så sparar jag det utrymmet när dörren ska öppnas. Dörren kommer annars att slå i en bäddsoffa.
Skjutdörren bygger du enkelt in när du bygger väggen.
Sen tänkte jag ha ett duschhörn med 2 delad dragspelsdörr alternativt sätter jag in en duschkabin.
Då jag har lite bökigt att koppla just toaavloppet så funderar jag på en Villa separett som bara kopplas in på bdt avlopp lite enklare.
Har använt en Villa separett i ett sommarhus nu året runt och den är 100% luktfri även när man sitter och gör nr 2 för det sitter en fläkt i den som suger ut alla "avgaser"
Man drar bara ett rör ut genom väggen och sätter i kontakten till fläkten.
Ingen lukt alls inne och har inte känt något ute heller!
Nr 2 samlas i en hink i en påse och det kan jag aningen köra till återvinningen, elda upp eller kompostera beroende på om jag använder komposterbar påse eller inte.
http://www.separett.se/toaletter/villa-9000
Skjutdörren bygger du enkelt in när du bygger väggen.
Sen tänkte jag ha ett duschhörn med 2 delad dragspelsdörr alternativt sätter jag in en duschkabin.
Då jag har lite bökigt att koppla just toaavloppet så funderar jag på en Villa separett som bara kopplas in på bdt avlopp lite enklare.
Har använt en Villa separett i ett sommarhus nu året runt och den är 100% luktfri även när man sitter och gör nr 2 för det sitter en fläkt i den som suger ut alla "avgaser"
Man drar bara ett rör ut genom väggen och sätter i kontakten till fläkten.
Ingen lukt alls inne och har inte känt något ute heller!
Nr 2 samlas i en hink i en påse och det kan jag aningen köra till återvinningen, elda upp eller kompostera beroende på om jag använder komposterbar påse eller inte.
http://www.separett.se/toaletter/villa-9000
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Glasdörrar 70x90 är fullt tillräckligt för en gäststuga. Har själv satt in det måttet i en lägenhet med begränsat utrymme. Välj svängda glasdörrar istället för raka, så tjänar du duschutrymme. Svängd dörr smiter in runt duschblandaren bättre också när dörrarna är öppna. Se bara till att inte välja en duschblandare som sticker ut för mycket.Välj absolut inte glasdörrar 90x90, det blir inte bra. Tidigare fanns det ett företag som hette Folkduschen som sålde specialmått till överkomligt pris, men är osäker på om de finns kvar. Rörfirman kommer säkert att hävda att det finns en norm med mått hur nära väggen som toastolen får stå. Detta tycker jag att du skall "skita i" för det handlar ju om en toastol. Gästerna med för bred bak får du hänvisa till utedasset. Vägghängt porslin är säkert jättebra, men då får du mera jobb och dessutom kommer det att stjäla utrymme genom en bredare vägg till avloppsrören.
Tack för all input. Blir nog duschdraperi till o börja med då så får vi se om jag får tag i några vettiga duschdörrar senare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden