Hejsan! Jag ska installera en ny toalett och ansluta den till befintligt avlopp i huset. Röret jag ska ansluta till är ett vertikalt stående gammalt gjutjärnsrör som leder till toaletten på ovanvåningen, medan den nya toaletten ska anslutas i källaren. Jag har förstått att det jag måste göra är att kapa det befintliga röret och montera någon form av u-rör på vilket jag kan ansluta en ny toalettstol med avlopp "bakåt". Den stol jag tänkte använda är denna: http://www.rinkabyror.se/artikel/ifo-vc-stol-sign-6832/
Frågan är hur jag ska göra för att ansluta den. Det går bra att kapa det vertikala röret, det är fastgjutet i golvet på ovanvåningen och kan inte "rasa". Kruxet är dock att jag inte förstår hur jag ska kunna montera den röranslutning jag behöver, eftersom det befintliga gjutjärnsröret är fixerat i sitt läge. Finns det någon form av T-rör/koppling som är flexibel i höjdled, så att man kan skjuta det i höjdled när man passat in det mellan gjutjärnsrörändarna som bildas när jag kapar röret? Jag har letat men inte hittat något bättre än en Fernco-koppling, men den går ju inte att få på eftersom den inte är justerbar i höjdled. Någon som har något tips?
Frågan är hur jag ska göra för att ansluta den. Det går bra att kapa det vertikala röret, det är fastgjutet i golvet på ovanvåningen och kan inte "rasa". Kruxet är dock att jag inte förstår hur jag ska kunna montera den röranslutning jag behöver, eftersom det befintliga gjutjärnsröret är fixerat i sitt läge. Finns det någon form av T-rör/koppling som är flexibel i höjdled, så att man kan skjuta det i höjdled när man passat in det mellan gjutjärnsrörändarna som bildas när jag kapar röret? Jag har letat men inte hittat något bättre än en Fernco-koppling, men den går ju inte att få på eftersom den inte är justerbar i höjdled. Någon som har något tips?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det kant inuti Fernco kopplingen så man inte kan skjuta den helt över gjutjärnsröret?
Protte
Protte
När jag kapat gjutjärnsröret vill jag ju sätta dit en t-koppling av något slag i "hålet", som jag sedan kan koppla toastolen till. Men "hålet" har ju fixerade mått, eftersom rörändarna sitter fast. Svårt att förklara hur jag menar, men jag har gjort en enkel skiss som kanske förklarar det bättre än ord. Problemet är alltså att jag inte kan göra något annat än kapa röret för att få dit en t-koppling. Befintligt rör är ingjutet i golvet till ovanvåningen och ner i golvet - och sitter dessutom bakom en vägg som jag inte vill riva mer än nödvändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman: Menar du att man ska använda två jetkopplingar, med valfri t-koppling mellan sig? Jag vet inte riktigt hur en jet-koppling fungerar men det ser ut som att man ska kunna trä den över en t-koppling så att säga, och täcka "skarven på det viset?
Yepp....två JET-kopplingar och en t-koppling behöver duMohandas skrev:
Det som kan vara lite svårt är att kapa gjutjärnsröret. Tigersåg med specialblad för gjutjärn (karbidb eller diamantbelagda) brukar gå bra. Det finns special verktyg sk kedjekniv men dom brukar kosta en del.
30 sekunder för att såga för hand, genom en 30 cm lång sträcka gjutjärnsgods med en tjocklek av kanske 5 mm? Du måste vara en hejare på att såga epw
Men jag ska prova - klarar jag det för hand på under en timme är jag mer än nöjd.