Håller på med badrum och ska börjs sätts våtrumsskivor.
Befintliga väggar i huset är massiva träväggar(huset är från 1945) mef typ av masonit på.
Tänkte sätta skivorna direkt mot befintlig vägg men är osäker på om jag behöver plåtvinklar i hörnen bakom gipsskivorna.
Vad säger ni som vet? 😊

Har du rivit masoniten? Om inte så gör det.
Plåtvinklar sätter man om man inte har ngt att skruva i, i ett av hörnen. Men har du massiva
plankväggar kan du väl skruva i dom.
Men förutsätter att plankväggen är rak och stabil, en krokig plankvägg är inte bra förutsättningar för att få
ett bra slutresultat.

Nä, masoniten har jag inte rivit.Vad är det för nackdel att ha den kvar?
Den jämnar ju till väggen en aning.

Nog gör den det lite grann, men det är försummbart.
Fördelen med att riva ner den, är att då ser du bl.a att allt är friskt bakom, du ser även vart eventuella vattenrör, värmerör och ev elrör går. Så du inte riskerar att sätta en skruv el dyligt i dom.
Sen vill man inte ha ngt löst sittandes bakom dom nya skivorna, samt att skruven du skruvar skivorna med
greppar tillräckligt i underlaget, alltså i plankväggarna.
Är det den tunna masoniten som jag förmodar att det är, som är spikad med massor av pappspik, så är den dessutom
väldig enkel att riva, dock blir det många spik att dra ut, eller slå in :-)

Jag förstår.
Jag har rätt bra koll på vad som går i väggarna.
Det är först en tjockare masonit och sen en tunnare utanpå.
Jag har fräst nya spår för vp rör så tar jag bort masoniten måste jag bygga upp med nåt för då försvinner säkert 16mm.
Sen går några äldre plåtrör i väggarna närmre taket som också blottas om man tar bort masoniten.Så därför behåller jag gärna dessa om det inte har nån negativ effekt på våtrumsskivorna och tätskiktet som kommer sen.

Sätt plåtvinkel i hörnet, minskar risken att det spricker i hörnen.
Det är inte säkert att plankväggarna sitter helt 100 ihop i hörnen.

Protte

Ja,plåt får det bli.i alla fall i de fyra befintliga hörnen i rummet.Sen har jag byggt ut lite här och var och där blir det mycket stadigare men kör nog vinklar bakom dessa också då några är i dusch och badkarsutrymme.

Jag gillar plåtvinklar i hörnen när jag bygger. Brukar limma plåtvinkeln mot träskivorna (15mm plywood om det är ett badrum) och sedan skruvar jag gipsen genom plåtvinkeln och in i träskivan.
Denna metod förenklar även arbetet mycket när man har korsreglar och därmed har liggande reglar invändigt. Man slipper då sätta stående reglar i ytterhörnen men får ändå ett stabilt hörn som inte spricker.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Låter vettigt.
Mina väggar är rejäla och verkar inte rört sig nämnvärt om man ser på den gamla tapeten som satt där.Det brukar ju kunna röra på sig även i höjdled såvtapeten skrynklar sig.
Men i och med att det är badrum så vill man försäkra sig om att det är stabilt.
Nu har jag i alla fall varit och inhandlat plåt profiler så nu kör vi dit gipsen😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.