Fan fan fan som Thåström sjunger
Satte kakel sent igår i badrummet och upptäckte mitt misstag imorse
Som ni ser så är tredje plattan nerifrån på väggen kapad åt helvete, rent tekniskt är ju tätskiktet bakom tätt och eftersom det är ett hörn blir det mjukfog men det kommer ju se förjävligt ut.
Kan man knacka ner plattan utan att skada tätskiktet (Kiiltos foliesystem)?
Annars får jag väll fula med en vit mjukfog först och sen foga med en grå på nåt sätt
Nån som har hjälpsamma förslag
Satte kakel sent igår i badrummet och upptäckte mitt misstag imorse
Som ni ser så är tredje plattan nerifrån på väggen kapad åt helvete, rent tekniskt är ju tätskiktet bakom tätt och eftersom det är ett hörn blir det mjukfog men det kommer ju se förjävligt ut.
Kan man knacka ner plattan utan att skada tätskiktet (Kiiltos foliesystem)?
Annars får jag väll fula med en vit mjukfog först och sen foga med en grå på nåt sätt
Nån som har hjälpsamma förslag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blev nåt fel har redigerat inlägget nu
Om du försiktigt knackar sönder hela plattan i riktigt små bitar, så kan du nog ta loss den och sätta dit en ny. Men var väldigt försiktig och dra inte loss några bitar. De behöver i princip lossna av sig själva, av att ha blivit sönderknackade.
En tanke som slog mig nu, som nog jag hade testat, hade varit att ta en körnare och använda för att spräcka plattan i småbitar med.
En tanke som slog mig nu, som nog jag hade testat, hade varit att ta en körnare och använda för att spräcka plattan i småbitar med.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Okej så knacka sönder plattan i småbitar å låt den typ ramla av av sig själv.thomasx skrev:Om du försiktigt knackar sönder hela plattan i riktigt små bitar, så kan du nog ta loss den och sätta dit en ny. Men var väldigt försiktig och dra inte loss några bitar. De behöver i princip lossna av sig själva, av att ha blivit sönderknackade.
Ta bort fixet sätt ditt nytt och peta dit en RÄTT MÄTT platta.
Bra tips med körnare tack
Jepp, typ så. När du ska ta bort fixet så använd inte en körnaren igenMikael Nordlöf Fröjd skrev:
Bättre där att ha någon metallstav eller nåt annat platt med lite lagom diameter att knacka på, så att man mosar/smular sönder fixet utan att sabba tätskiktet, tänker jag.
Haha ne körnaren får nog vila då när kaklet är nerethomasx skrev:
Tänk bara på att du utsätter plattan intill för samma kraft som den plattan du ska lossa, så den riskerar rubbas/lossa också. Var också grymt försiktig om du testar denna metod, eftersom risken finns att folien släpper från underlaget istället för plattan från fixet.tank77 skrev:
Tog bort plattan igår kväll genom att knacka sönder, vågar inte bända loss dom då jag inte vill att folien släpper.thomasx skrev:
Hade jag bänt loss en hel tror jag folien hade lossat lite. Billigare att sätta upp två nya plattor.
Tack för tipsen allihopa
Ja jo jag vet det men glappet var nästan en cm å de kände jag var för mycket för mitt perfektionistiska sinne.Staffan2000 skrev:
Inte så mycket för att röka kryddor, men tack för tipset
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden