Som vi har letat efter en hantverkare att göra vårt badrum. Nu tror vi att en har nappat men dom är så fullbelagda att badrummet förväntas stå klart i feb-mars. Tidigare har vi gått på ockerpriser och hantverkare som inte alls hört av sig. Vi har nu stått utan badrum sen i maj och det fungerar bra då vi satte en duschkabin i källaren. Så stressen att bli klar nyss finns inte riktigt.

Badrummet är 3x1,3m och ska innehålla handfat, toalett, dusch och elektrisk golvvärme. Kakel + klinker i våtrumszon 1 och klinker + eventuellt panel i våtrumszon 2.

Vad tror ni, kan man ro ihop ett badrum med hjälp av byggahus eminenta forummedlemmar? Tänkte i såna fall gå efter GVK's branschregler för säker vatten.

• Gilla
Tage Åsen och 1 till
  • Laddar…
Absolut, jag tycker det låter som ett kul projekt! Förutsättningar är ju bra när det egentligen inte är bråttom. Folket här på byggahus är helt överjävligt duktiga, det känns som man kan lära sig precis vad som helst.

• Gilla
Tage Åsen
  • Laddar…
Jag har i mångt och mycket inhämtat kunskap om byggnadstekniker och regler på detta forum.

Med detta i ryggen och faktumet att jag är mer än normalhändig så har jag byggt två hus senaste tio åren. I dessa byggen har jag även gjort ett par kaklade badrum med allt vad det innebär helt själv. Tätskiktsleverantörerna har oftast både bra manualer och hjälpsam telefonsupport.

Förutom den ekonomiska aspekten och faktumet att det ofta blir bättre när man gör det själv så ger det även en mycket stor tillfredställelse att genomföra dylika projekt.

Så om du har tiden, motivationen och familjens samförstånd så tycker jag tveklöst att du ska köra på!

Klart du fixar det :thumbup:

Men varför gvk istället för bkr?

Hur har du tänkt dig badrummet. Kaklat eller plast?

harry73
Blir det skador är det antagligen fel utfört och betalar försäkringen inget.
Så analysera riskerna och fundera på hur man kan upptäcka läckage innan det blir allvarliga skador innan du börjar
Annars är det ett kul projekt

Äh, normalhändig och bra på att läsa och följa instruktioner noggrant så grejar du det där. Gjorde samma sak själv för några år sen. Gjorde precis allt själv utom flytspacklingen av golvfallet.

Ja hur är det med den där försäkringsbiten egentligen. Många talar om att den gäller si och gäller så. Men hur ligger det till egentligen? Länsförsäkringar uttryckte det som att man får MER ersättningen om man har våtrumsintyg. Inte att den uteblev utan intyg.

Klart det går. Var noga med att fotodokumentera under byggets gång så att du kan påvisa att det är riktigt gjort om något skulle hända. Kan även vara bra för egen del så man kommer ihåg vad man gjort och hur��.

Fredrik

bjorn_s skrev:
Ja hur är det med den där försäkringsbiten egentligen. Många talar om att den gäller si och gäller så. Men hur ligger det till egentligen? Länsförsäkringar uttryckte det som att man får MER ersättningen om man har våtrumsintyg. Inte att den uteblev utan intyg.
Det beror helt på vilket försäkringsbolag
Jag pratade med moderna försäkringar för flera år sedan, de ville få ut en egen besiktningsman när tätskiktet var klart för att ge godkännande
När jag pratade med IF så ville de ha materialspec, sen sa dom "ifall du har möjlighet att ta lite bilder på de olika momenten så är det bra, men det är inget vi kräver"

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Tack för alla svar och påhejningar. Jag och sambon har diskuterat och bestämt oss för att vi tänker köpa mig nattsömn. Nog för att jag har tid, lust och energi men det är för många saker som ska lösas vilket kommer leda till att nattsömnen riskerar att få lida. Och då kommer ingenting annat att fungera.

Jag tror inte jag är ensam om att lösa världsproblemen precis när huvudet nuddar kuddar? :)

Jarlingar: Anledningen till att jag skulle valt att följa GVK's tillvägagångssätt är för att en nära vän är insatt i dom plus att det är dom jag läst mest om. Bäst/smidigast kan jag inget om, men valet skulle helt enkelt falla på dom jag har bäst koll på :)

Låter klokt! Än har jag inte fått min rubbad, men det har blivit en del sena nätter. Satan vad mycket grubbel det är kan jag säga.

Det vore kul att följa ditt projekt i bilder här ändå!

Det är rätt lätt att få det rätt. T.ex. Kiilto har väldigt tydliga och bra instruktioner. Försäkringsbolagen jag haft (TryggHansa och Länsförsäkringar) säger att de aldrig bryr sig om vem sm gjort jobbet bara att det är dokumenterat och utfört enligt reglerna (=spara kvitton och ta många bilder).
Det svåraste är att få till rätt fall på golvet i mitt tycke, resten är bara att följa broschyren.

Hej, förstod jag rätt att du inte kommer göra badrummet själv? Synd isåfall för jag är i samma läge o tänkte göra allt förutom vatten o inkoppling el. Har hus från 1941 och många frågor...

Av erfarenhet vet jag att min sömn kommer att få lida när hjulet ska få uppfinnas på nytt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.