Hej

Jag har ett nybyggt badrum där klinkergolvet tyvärr måste rivas upp och läggas om pga fel plattor. Är det möjligt att bila upp befintligt klinkergolv och lägga nytt utan att tätskiktet skadas? Eller bör man alltid lägga nytt tätskikt när man river upp golvet?

Är det kaklat på väggarna redan?

Kruxet är att det blir nog svårt att ta bort all klinkers utan att skada tätskiktet, och om tätskiktet skadas, så kommer du i så fall behöva göra om hela badrummet, även väggarna.

Ett alternativ som tas till ibland är att lägga ett nytt lager klinkers över det gamla.

Jag funderade lite på det där med att ta bort klinkers utan att skada underliggande tätskikt, och kom fram fram till att det bästa sättet antagligen är att använda en betongslipmaskin och slipa ner klinkersen. Men det är inget jag provat själv. Dock tror jag den metoden är den som ger absolut bäst kontroll och minst "våld". Det vill till bara att limningen av tätskiktet inte släpper av de krafter som plattor och fix utsätts för av betongslipen.

Ja, väggarna är kaklade som vi vill ha dem.

Slipa ner ett klinkersgolv? Då lär du få hålla på ett tag.

Stefan N skrev:
Slipa ner ett klinkersgolv? Då lär du få hålla på ett tag.
Nej, det tar inte särskilt lång stund.

I teorin så går det att få bort klinkers på ett helt golv utan att skada tätskiktet. Det förutsätter att det är ett foliebaserat tätskikt. Är det ett rollat tätskikt, numera bara godkänt på betong och liknande underlag. Då går det inte.

I praktiken går det inte att riva ett helt golv. Och det är ren tur om det går att lägga ett nytt tätskikt, utan att även riva väggarna.

Jag känne till ett ställe där man lagt om tätskiktet så. Då kom man fram till att runt väggarna, 10 cm ut på golvet så var det gamla tätskiktet intakt. Då går det att lägga ett nytt skikt som överlappar det gamla. Det är en klart riskabel lösning, för det går inte att veta på förhand om man skall lyckas få en 10cm bred oskadad del utmed väggarna.

Blir det ett hål där så är det kört, då återstår bara att riva allt och börja om.

Skarvningen av det nya tätskiktet mot dte gamla måste ske enligt instruktioner från tillverkaren. Finns inga sådana instruktioner att få tag på, så kan man heller inte skarva.

I det här fallet skulle jag nog i första hand undersöka möjlighter att lägga ny klinker på den felaktiga, utan att röra tätskikt. Det som skulle kunna sätta käppar i hjulet för en sådan lösning, är om toastolens avlopp inte kommer upp tillräckligt högt genom golvet.

Golvläggaren har lagt om alla klinkers. Han hävdar att tätskiktet höll då han bilade upp golvplattorna. Plattorna på väggarna är orörda. På kvalitetsdokumentet ser jag att tätskiktet är rollat (från Bostik). Det verkar ju inte som att jag ska kunna lita på detta med tanke på kommentarerna från hempularen? Hjälp, vad göra?

d94ra skrev:
Golvläggaren har lagt om alla klinkers. Han hävdar att tätskiktet höll då han bilade upp golvplattorna. Plattorna på väggarna är orörda. På kvalitetsdokumentet ser jag att tätskiktet är rollat (från Bostik). Det verkar ju inte som att jag ska kunna lita på detta med tanke på kommentarerna från hempularen? Hjälp, vad göra?
Ohhh.......riskabelt. Allt som oftast är det "allt eller inget" som gäller i ditt fall. Dvs riv allt och börja om eller låt det vara. Nu verkar ju saker och ting gått lite väl fort. Nu finns ju likom ingen "garanti" kvar på tätskiktet.

Rent spontant: hur kunde det bli fel plattor?

Hör med Bostik.

Du kan också få ett utlåtande från BKR.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.