Är i färd med att renovera mitt duschutrymme, ca 2,5m2. Det ligger klinkers på golvet nu men det har stått en duschkabin där. Finns inget avlopp, dock ett i ett utrymme alldeles bredvid.
Planen vara att ta bort den gamla klinkersen och allt därunder och bygga upp allt från grunden, kakel på väggarna. Idag när jag skulle börja riva så upptäcker jag att det är betonggolv direkt under klinkerplattorna, hade räknat med uppreglat golv...Skulle det vara möjligt/säkert att gjuta på det befintliga lagret med klinkers ha ett tätskikt ovanpå det gamla och sen ett nytt lager klinkers med golvvärme och då använda avloppet som finns bredvid? (ca 50 cm från) Eller är det bara åka och hyra en bilmaskin? :x
Planen vara att ta bort den gamla klinkersen och allt därunder och bygga upp allt från grunden, kakel på väggarna. Idag när jag skulle börja riva så upptäcker jag att det är betonggolv direkt under klinkerplattorna, hade räknat med uppreglat golv...Skulle det vara möjligt/säkert att gjuta på det befintliga lagret med klinkers ha ett tätskikt ovanpå det gamla och sen ett nytt lager klinkers med golvvärme och då använda avloppet som finns bredvid? (ca 50 cm från) Eller är det bara åka och hyra en bilmaskin? :x
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det är inte bara flytspackel då?
Självklart ska du ta bort klinkers innan du går vidare.
Det finns annars risk att klinkers släpper då det är äldre. Känns dumt att riskera, så myclet extra jobb är det inte. Och samtidigt så sätter du in en golvbrunn.
Det finns annars risk att klinkers släpper då det är äldre. Känns dumt att riskera, så myclet extra jobb är det inte. Och samtidigt så sätter du in en golvbrunn.
Måste bara visa vårat badrum.... har tätskiktat direkt på gamla klinkersen. 4-5 lager rollat och sen typ två tuber silicon format ner i golvbrunnen. Hade det så över en månad och vi duschade dagligen, riktigt skönt att stå barfota på faktiskt.
Innan denna åtgärd droppade det nere i hallen efter varje dusch men sen höll det tätt.
Nu är stora badrummet klart så nu använder vi inte duschen däruppe längre.
Innan denna åtgärd droppade det nere i hallen efter varje dusch men sen höll det tätt.
Nu är stora badrummet klart så nu använder vi inte duschen däruppe längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en bilmaskin så går det fort och är inte så jobbigt, när du väl får in tekniken så går det hyfsat lätt.
Ska du göra jobbet själv gäller det att följa de instruktioner som tätskiktsleverantören ger dig för det ska vara godkänt.
Antingen så byter du befintlig golvbrunn och skapar nytt fall mot den, eller så bilar du upp så du kan sätta en ny golvbrunn direkt under duschen och tar bort den gamla (Snyggare och mer praktisk lösning).
Ska du göra jobbet själv gäller det att följa de instruktioner som tätskiktsleverantören ger dig för det ska vara godkänt.
Antingen så byter du befintlig golvbrunn och skapar nytt fall mot den, eller så bilar du upp så du kan sätta en ny golvbrunn direkt under duschen och tar bort den gamla (Snyggare och mer praktisk lösning).
Jag ska riva själv, resten gör en firma. Ja det lutar väl åt att åka och hyra en bilmaskin och köra hårt Jag måste alltså ta bort så mkt betong så att det går att få ner en golvbrunn? Hur gör man mes isolering, betvivlar att det finns nån isolering under plattan nu då den är gjuten på 30-talet.
tips är att ha koll på vattenavstängning om du ska bilaferlin75 skrev:
För att underlätta bilningen så kan du när plattorna är borta spola så betongen blir fuktig och sedan köra med en vinkelslip i linje med den nya rördragningen, då får du lite riktmärke och samtidigt så följer bilmaskinen spåren och du får en jämnare kant. Naturligtvis ska du skydda ögon, hörsel och lungor med skydd när du bilar, är lätt hänt att en flisa far iväg och hamnar på fel ställe.
Om plattan är gjord på 30 talet finns ingen isolering.
Plattan kommer vara tunn och enkel att bila i.
Om ekonomin/ork tillåter så ta bort all betong. Gräv ut lite, singla av och lägg isolerande markskiva i botten (typ isodrän). Och sedan eventuell golvvärme på det och gjuta in dessa.
Kommer bli kanon då.
Plattan kommer vara tunn och enkel att bila i.
Om ekonomin/ork tillåter så ta bort all betong. Gräv ut lite, singla av och lägg isolerande markskiva i botten (typ isodrän). Och sedan eventuell golvvärme på det och gjuta in dessa.
Kommer bli kanon då.