Badrum
Rolle85: Ja precis. Är det betongunderlag på första våningen? Isåfall är det ju inte lika känsligt om huset tex har oisolerad platta på mark. Manchetten ska ju inte lossna men i och med att man spänner den på plats med hjälp av klämringen så kan jag tänka mig att man utsätter manchetten för spänningar. Det kan ju vara så att man skurit manchetten felaktigt så att den blev aningen för
tobbbias: @Stefan1972 Tack, för svaret. Enda frågan som jag fortfarande är lite förundrar över är att högre upp på väggen så var nästan inga skruvar påverkade av rost. Så det verkar vara något som gjort nederdelen fuktig så att rost kunnat tillväxa men det har inte nått så högt upp och inte heller nått träkonstruktionen, uppenbarligen... Jaja, lite rost känns ändå bättre än massa
surfarn: Svarar på min egen fråga, det funkar som jag tänkt mig enligt pdfen "bygg badrummet rätt"
Moribusken: [citat] Jag har precis påbörjat renoveringen, och har kommit fram till exakt samma sak som du beskriver. :) Sågar upp gamla väggen och bryter bort i mindre bitar. Sen upp med 45x70 reglar ppå C-C 45cm som limmas med PL400 mot andra väggskivan och sen skråskruvas mot golv- och takregel. Sen blir det 15mm plywood och gips.Blev en jädra skillanad på en gång. Jag är snart klar med första
Avle: Bara att hålla tummarna. Fresh fläkten fungerar bra, mycket smidigt när man har möjlighet att dra både fast fas och till fjäderbelastad strömbrytare. Det är den sjätte fresh intellivent fläkten jag monterar och ingen har strulat än så länge, tycker den är lite smidigare att montera än motsvarande PAX, framförallt på 125 kanaler. Finns varken värme eller vatten i huset ännu ska
Thomas_Blekinge: Tack för svaret! Case closed.
f91jsw: I mitt fall var det klinker 30x30 resp lös 10x10, och kakel 40x25. Inga ytterhörn. Klinkern gick upp på vägg i dusch, och det behövdes spacklas upp i skarven för att få det att liva. Golvsockel av klinker i tvättstugan. Klinkern var svårarbetad (hård granitkeramik). Jag tror inte min plattsättare jobbade särskilt snabbt, han är snarare allt-i-allo än just plattsättare. Men han var
Marlen Eskilsson: Jag har rensat tråden från personangrepp och tjafs. Skärpning tack. Då tar vi det igen, TS frågar: [citat] /Moderator
shomakie: [citat] Jag har ställt träsyllarna utan murat leca på plattan. Dock har jag grymma fall mot brunnarna och sen kommer ja komplettera med vattentäta skivor 15 cm upp på alla väggar.
tommib: Eller sätt ett tredje uttag och koppla in torktumlaren med stickpropp. Då slipper du också framtida bekymmer med att koppla i/ur torktumlaren. Detta förutsätter att platsen är tillåten att sätta uttag på.
jochen84: [citat] Badrummet ser nästan likadant ut idag som på min ritning..nästan :) Duschen är en duschkabin på 90x90 som står i högra hörnet, på andra sidan går dubbla handfat ända fram till ytterväggen, en ca 2,5meter lång bänk. Mellan toan och badkaret står en bidé..annars likadant. Vi är rätt nödja med den planlösningen men som du säger kan de va lite trångt mellan badkar och
erk_s: Är det någon mer som har tankar ang. val av golvspån i badrum och vill dela med sig av dom? GVK rekommenderar fukttrögt golvspån men varför? Golvspånet primas ju innan flytspackling och när badrummet är i bruk ska ju skivorna aldrig komma i kontakt med fukt. Har ni som renoverat badrum använt fukttrögt skivor eller vanligt golvspån?
BirgitS: Toaletten ser ut att ta för liten plats på dina ritningar, även om den delen som syns i rummet inte är mer än 50 cm djup så får man bygga på väggen med 20 cm eller så för att få plats med cisternen. Rummet känns betydligt mindre om du sätter upp en hel vägg som inte är genomskinlig mellan dusch och VVB tycker jag. Det är bra att undvika att ha duschdörren precis framför
Rolle85: När man står upp och kissar så flyger förvånandsvärt mycket utanför toaletten men som man inte ser, inte kul att låta väggen suga upp urinen om man tar vanlig väggfärg. Våtrumsfärgen suger inte åt sig detta.
tank77: Fortfarande inget svar från TS, undrar om han rullat in sig i folien och kvävts?:p
yhzs8: Vill bara förstå hur plattisen motiviera med designen, inte vårt design iaf. (Iofs vi hade lite mosaik över medan vi väntade på nya kakel/klinkersinköp (första batchen räckte inte till), kan det vara den enda anledningen han fyller hållet där?
Thomas_Blekinge: Något har ju planerats väldigt fel om rören slår sig på detta vis. Det verkar finnas någon överlängd som kanske har spräckt limningen. Om det nu var riktigt lim eller bara dubbelhäftande tejp. Oacceptabelt.
annastrandh1: Jag städar hotell med salig blandning toaletter dag ut o dag in och vi har inte märkt nån skillnad på de som är sk easy clean mot de som inte är det. Nu städar vi ju noggrant och säkert oftare än man gör hemma så kanske inte rättvis jämförelse. För rengöringens skull så se hellre på de som är mer släta i formen. Alltså inga vinklar och vrår där smuts sätter sig. Det gör
Allmänobildad: Man skulle kunna göra det till ett "rum" utanför badrummet, med riktig tröskel med uppvik på tätskikt. Då behöver det inte fuktskyddas. I och med att det är så pass nära den "riktiga" dörren så behöver man nog inte fundera speciellt mycket mer på duscplacering än man vanligtvis gör. Alternativt gör man om det till att vara en del av badrummet och klär således in utrymmet i
Pumba: Om man väljer runt lite bland storlekarna så är ju våtrumsmodellen 898 bred, alltså kanske mer anpassad för cc30. Sen om man väljer 15mm på den "vanliga" så finns det bara 2400 hög, vilket är lite för kort mot vad man bygger nytt med, det är väl 246cm eller nått sånt som är standard på nybygge. Så det ser ju ut som det är måtten som gör skillnaden.
Autodidak1: [citat] Tror inte du behöver OSB. Se bara till att gipsskarvarna hamnar på stabila plankor. Annars använder du 13 mm OSB.
Rolle85: Med tanke på vad det kostar att kakla ett badrum så är matta helt klart ett mycket bra alternativ då det inte på lååånga vägar kostar som att få helkaklat.
nino: Kommer du ha eller har du vattenburet i andra rum? Annars så kolla lite extra på vad installationen kostar med allt och väg det mot en elslinga, du får mycket el för extra pengarna för installation av vattenburen
Jonatan79: Hur menar du att det blev felinstallerat? Billigt brukar betyda problem :(
Rolle85: med sådana kraftiga sättningar undrar man ju om inte hela tätskiktet också rivits upp...