Hej
Jag är i planerna att bygga ut mitt hus för att få ett större badrum och sovrum. Då huset redan idag ligger ganska nära grannens tomt så kan jag inte bygga ut huset tillräckligt för att lägga det nya badrummet helt i tillbyggnaden. Om jag nu vill ha ett så stort badrum som jag önskar tvingas jag förlägga badrummet med en del i tillbyggnaden och en del i det befintliga huset.
För sovrummets del antar jag att det inte är några problem men hur är det med badrummet? Jag antar att man bör undvika en sådan lösning då tillbyggnaden kan röra sig. Frågan är hur stor risken är att tätskiktet skulle kunna skadas.
Som information kan nämnas att det befintliga huset har källare och även den tilltänka tillbyggnaden skall ha källare (för förråd). Det är i dag betongbjälklag mot källare. Vad jag har förstått det så skall man ej gjuta ihop en befintlig platta med en ny just för att de skall kunna röra på sig.

Vad tror ni, är det dumt att lägga badrummet på detta sätt. Om jag nu väljer att göra som jag tänkt, vad tror ni om riskerna och finns det något sätt att i konstruktionen undvika rörelser? Jag är tacksam för all input i ämnet.

Bifogar en bild så ni kan se vad jag menar. streckad röd linje är befintlig yttervägg. det grönmarkerade är tillbyggnaden.

/D

• Planritning av en tillbyggnad med badrum delvis i nytt och befintligt hus, markerat med röd streckad linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.