Hejsan alla hemmafixare!
Har en fråga gällande våtrumsgolv. Har en gedigen plastmatta från 70talet på en betongplatta i mitt badrum. Och min frågan är om det finns något alternativ där man kan lägga nytt golv ovanpå den befintliga plastmattan utan att förstöra fuktspärren? Slippa riva ur alting och totalrenovera.. Vet att det brukar fungera i torra utrymmen men finner inga raka svar på vad som gäller i våtrum?

Anledningen är att jag bara vill piffa upp golvet då det är en ful fläckig blå matta. Man kan ju måla om den har jag läst men många avråder från det. Så det lättaste vore ju att lägga ett nytt golv ovanpå. Klinker lär ju inte fungera och inte linolium heller.

I värsta fall får man väl spara ett par år för att sedan totalrenovera. Men blir många år med ett badrum man inte är nöjt med ^^

Så om någon har tips, åsikter eller egna erfarenheter så får ni gärna dela med er utav dem :)

• Ett badrumsgolv med en gammal blå plastmatta, en toalett, och badrumstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal blå plastmatta på badrumsgolv med vita kakelväggar och synliga smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En fuktspärr från 70-talet har nog passerat sin tekniska livslängd för länge sen.

Men det går väl att lägga in en våtrumsmatta för den är ju sitt eget tätskikt, men det finns ju ingen anledning att ha kvar den gamla mattan i det läget utan det blir väl bara ändå mer konstigt i hörnen. Renoverar man ett så gammalt badrum måste man byta ut golvbrunnen då den också har passerat sin tekniska livslängd.

Riv allt.

Om ni inte har råd att renovera nu men inte står ut med nuvarande utseende så är det ju varken en stor kostnad eller arbete att bara måla den.

Det finns dock risk att färg kan lösa upp äldre plastmattor så rådfråga på färgaffären först, de har nog koll.

Håller med om att det bästa om du inte vill renovera nu är att måla plastmattan. Var beredd att bättra färgen efter något år, det kan bli repor som visar underliggande färg när man drar saker över ett sånt golv.

Badrummet måste du ju för övrigt räkna med att renovera. Någon verkar ha satt in någon sorts kabinbalja i duschen, det är nog smart för att kunna använda badrummet ett tag till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.