Hej alla experter!
Jag håller på att renovera mitt badrum på 4,5 kvadrat... måtten på rummet är ca. 3x1,5 meter och där ska vi ha dushhörna, tvättställ, toalett. Ett ganska normalt badrum med andra ord.
Vi har bestämt att vi vill helkakla två väggar (en lång- och en kortsida där duschhörnan är) och på de andra två väggarna vill vi halvkakla 120 från golvet och måla resterande 120. Det jag undrar nu är hur jag ska göra för att uppnå bästa möjliga resultat och att inte bryta mot några regler.
- Observera att väggarna som ska målas är ca. 50 cm utanför dushhörnan, men det klassas väl ändå som "zon1"?
- Jag vill inte ha någon ful struktur på någon väv utan ett slätt underlag
- På målarfirman sa de att jag kan måla direkt på våtrumsgipset med våtrumsfärg och då kommer inget hända, men det är egentligen inte godkänt från försäkringsbolaget på de ytor som sitter inom 1m från duschhörnan.
- För att krångla till det lite skulle jag egentligen vilja ha en matt färg, finns någon våtrumsfärg som är matt?
Så för att sammanfatta: hur gör jag för att måla halva väggarna på så bra sätt möjligt med resultatet att färgen är matt och underlaget slätt och att försäkringsbolaget är nöjt, och om inte det går - så att risken för fuktskador är minimal?