2 346 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Baräum inför försäljning
Ungefär som hus, fast en lägenhet.
Mycket vanligt i Danmark, man äger verkligen lägenheten, inte bara nyttjanderätten som hos en bostadsrätt. Det finns ingen förening, bara ett antal ägare. Vid åtgärder som berör hela huset delar man på kostnaden, utan att gå via förening.
Tror det är ganska ovanligt i Sverige än så länge, så det är ju möjligt att det inte är borätt TS menar
Mycket vanligt i Danmark, man äger verkligen lägenheten, inte bara nyttjanderätten som hos en bostadsrätt. Det finns ingen förening, bara ett antal ägare. Vid åtgärder som berör hela huset delar man på kostnaden, utan att gå via förening.
Tror det är ganska ovanligt i Sverige än så länge, så det är ju möjligt att det inte är borätt TS menar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Jag har läst om begreppen ägarlägenheter och andelslägenheter som verkar vara likt det du beskriver.KristinaRT skrev:Ungefär som hus, fast en lägenhet.
Tror det är ganska ovanligt i Sverige än så länge, så det är ju möjligt att det inte är borätt TS menar![]()
Ja, och köplagen är inte ens i närheten lika omfattande som jordabalken som reglerar köp av fastigheter.Tosse skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
En borätt är inte en ägarlägenhet. Normalt är det slarvigt skrivet för bostadsrätt, egentligen en motsvarande lägenhet i en vanlig ekonomisk förening där det som annars är reglerat i BRF-lagen istället måste skrivas i stadgarna. Inte något som spelar någon roll här hur som helst.
Insåg precis att jag trasslat till det (det är därför man inte ska skriva inlägg på kbällen
): Det kallas ägarlägenhet på svenska också. Borätt är något mitt emellan. Borätt och bostadsrätt har båda föreningar men den styrs av olika lagar och har olika roll.
Hos borätter styrs allt av stadgarna som man alltså måste sätta sig in i helt. Mao man är bostadsrättslagen inte applicerbar, vilket kan komplicera saker....
Oavsett vilket: min uppfattning i sakfrågan att en säljare absolut ska/bör upplysa både om stambyte och "renoveringen", och att jag som köpare absolut vill ha kunskap om båda.
Jag skulle känna mig lurad i annat fall!
Hos borätter styrs allt av stadgarna som man alltså måste sätta sig in i helt. Mao man är bostadsrättslagen inte applicerbar, vilket kan komplicera saker....
Oavsett vilket: min uppfattning i sakfrågan att en säljare absolut ska/bör upplysa både om stambyte och "renoveringen", och att jag som köpare absolut vill ha kunskap om båda.
Jag skulle känna mig lurad i annat fall!
Redigerat:
Kan du förklara närmare vad du menar? Gärna konkret med exempel!least skrev:
Den stora skillnaden är ansvarstiden 2 jmf 10 år. Och självklart att man endast har ansvar för lägenhetens inre i brf.
Nej, det kommer jag inte att göra. Men det är en skillnad mellan lösöre och fastigheter.
Men jag kan nämna att det inte finns en undersökningsplikt i köplagen, och detta gör att det blir svårt att hävda "dolda fel" vid köp av en bostadsrätt om köparen inte gör en undersökning.
Ett dolt fel är inte att anse dolt om en undersökning hade avslöjat felet.
Men jag kan nämna att det inte finns en undersökningsplikt i köplagen, och detta gör att det blir svårt att hävda "dolda fel" vid köp av en bostadsrätt om köparen inte gör en undersökning.
Ett dolt fel är inte att anse dolt om en undersökning hade avslöjat felet.
Redigerat:
Klicka här för att svara