5 727 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Nytt ytskick på befintligt tätskik
Hej, har inhandlat ett hus där badrummet är lite trött. Badrummet är litet 1,5mx2m i golvyta. Funderar på att snygga till lite utan att förta mig både arbetsmässigt eller ekonomiskt. Idag sitter en våtrumsmatta på vägg/golv. Så då har jag 2 frågor:
1. Kan man limma Fibo Trespo direkt på väggen så man ej bryter tätskiktet våtrumsmattan redan skapat?
2. Kan man sätta kakel/klinker direkt på våtrumsmattan, och nyttja mattan som tätskikt?
Om någon har erfarenhet av detta tidigare eller kunskap så vore jag tacksam att ta emot kunskap i detta.
Mvh
Per
1. Kan man limma Fibo Trespo direkt på väggen så man ej bryter tätskiktet våtrumsmattan redan skapat?
2. Kan man sätta kakel/klinker direkt på våtrumsmattan, och nyttja mattan som tätskikt?
Om någon har erfarenhet av detta tidigare eller kunskap så vore jag tacksam att ta emot kunskap i detta.
Mvh
Per
Fibo trespo är ett tätskikt i sig, så bakomvarande skikt behöver du inte bry dig om. Att limma dessa är inte godkänt vad jag vet så du måste skruva upp dessa vilket såklart förstör bakomvarande tätskikt.
Det finns speciella mattor som är menade att kakla på men jag tror inte en vanlig våtrumsmatta fungerar så bra.
Det finns speciella mattor som är menade att kakla på men jag tror inte en vanlig våtrumsmatta fungerar så bra.
Som sagt Fiber Trespo är ju själva tätskiktet och den skruvas ju upp. Att ta bort en gammal plastmatta brukar gå lätt snabbt så jag förordar att du tar bort den.
Nej, du kan inte inte sätta kakel på en gammal plastmatta, finns inga garantier för att den klarar av fixet och sedan är ju kanske det inte reglat minst 45x45 cm m.m som gör att väggen inte är tillräckligt styv.
Nej, du kan inte inte sätta kakel på en gammal plastmatta, finns inga garantier för att den klarar av fixet och sedan är ju kanske det inte reglat minst 45x45 cm m.m som gör att väggen inte är tillräckligt styv.
Min oro ligger mer i hur bra Fibo Trespo är. Visst lämnar de 15 års garanti, men är rätt övertygad om att ett test aldrig pågått i 15 år ännu och inte så många som användt det ännu. Så man vill ju ha lite hängslen och livrem =)
Ja då har du ett dilemma. Skruvar du upp det så sabbar du ditt gamla tätskikt men skruvar du inte upp det utan limmar så följer du inte monteringsanvisningen och du får ingen garanti.Nygge72 skrev:
Samtidigt borde ju garantin vara om man använder Fibo som tätskikt. I detta fall bryter man ju inte bakomliggande tätskikt vilket gör att fuktskada skall jag ju inte kunna få kan jag tycka. Så garantin på mattan bör finnas kvar (det måste man ju naturligtvis kolla upp först med försäkringsbolag) men nu var ju frågan mest om de går att limma upp
Mattan är dagens tätskikt! Om du limmar och mattan inte tål limmet, eller om den inte har tillräcklig vidhäftning mot väggen, kan det hela sluta med att skivorna välter.
Då har du ett oanvändbart badrum och ingen garanti och risken är att ditt försäkringsbolag undrar hur du tänkte.
Då har du ett oanvändbart badrum och ingen garanti och risken är att ditt försäkringsbolag undrar hur du tänkte.
Klicka här för att svara