T
Thomas_Blekinge: Det har den här byggaren inte lärt sig. I skillnad till den syrianska snickaren som städar kliniskt efter sig.
2 svar · 1,6k läst
M
Masa: Rörmokaren har beställt ett Mera Cera-paket komplett med takdusch och tvättställsblandare, såg dock att taksilen för den takduschen är 150 mm och skulle vilja ha en lite större taksil. Men vad ska man köpa för taksil, kikade först på Mora Izzy/Rexx som är 220 mm men närmare 3500:- för enbart en taksil känns lite väl mycket. Blir det nån skillnad om man går upp till Mora MMIX S5
0 svar · 1,5k läst
J
johan455: VARNING!! Köp inte Camargues produkter som säljs i Bauhaus i Sverige!!! Min duschkabin håller dålig kvalitet och blandaren som följde med var inte en termostatblandare. Det nämns det inget om i förköpsinformationen! Om ni vill slippa mitt misstag så lägg lite mer pengar och köp något mer känt märke! Bauhaus skräpprodukter kan de få behålla på själva, Mvh Johan
10 svar · 4,7k läst
S
shirleymbk: Hej! Tack för ett riktigt bra svar :)
2 svar · 1,8k läst
T
Titan123: Har köpt ikeas lilla tvättställ lillånger och ska nu sätta det på en bänkskiva/hyllplan. Men nu undrar jag hur tjock bänkskivan bör vara samt vilka konsoler man bör använda för att klara vikten av både handfat (15kg) samt bänkskivan? Jag kan inte använda kommod/eller annat skåp som handfatet normalt kanske skulle vilat på, då det går ett tjock rör under handfatet. Väggen som
0 svar · 1,6k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Här är lite bilder på hur jag kottlade golvet på ovanplan i vår villa från 75. Vårt hörnbadkar är lite mindre, men än så länge har det hållt för hela familjen. :) Största risken är nog om du behöver gå med ett 70mm avloppsrör genom alla takbjälkarna. Ett 80mm hål genom en 160 mm bjälke tar rätt hårt på hållfastheten... Jag satte 50 mm rör (och 70 i duschen istället.)
3 svar · 2,7k läst
J
JohannesO: Haha, ja det var faktiskt en riktigt dåligt ställd fråga. I slutändan blev det en Tapwellblandare för sargmontage med två möjliga utflöden...
2 svar · 1,6k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Kolla var översvämningsskyddet sitter. I vårt nya badkar sitter det vid en tar som man har för att öppna botten-proppen. Det sitter ganska långt ner, så man kan vara fylla badkaret till 3/4 delar. Väldigt irriterande tycker jag och inget vi täckte på när vi köpte badkaret.
2 svar · 933 läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Är väggen fäst i båda sidor? Om inte så hade jag nog själv inte vågat bygga den i efterhand. Då hade jag nog byggt den undre delen (upp till glassblocken) tillsammans med badrummet, så att den kan armeras i golvet och den intilliggande väggen och så att du får rätt på golv-lutningen runt om den nya väggen. Bygger du den tunt, 80-90 mm lecablock och är ovan så bygg ett lager om
3 svar · 3,4k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Som Jörgen skrev. Får du bara fäst den mot väggen så den inte kan tippa så spelar nog tjockleken inte så stor roll, men för det så krävs nog någon bjälke i väggen. Har du möjlighet att sätta en lutande (stål) bjälke från ena nedre hörnet till andra övre hörnet, och fästa den i väggen vid det övre hörnet? (Limma den mot golvet.) Ska du hänga upp något på väggen? Kan
2 svar · 1,2k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Jo, en del rörelse kan det ta upp. Du kan ju böja en gips-skiva? Så lite elastiskt är det faktiskt. :-) Om du råkar få en skarv mellan kakel-plattorna just mellan skivorna så kanske det blir problem om du inte har remsan. I just hörnen är det svårt att sätta kantband (fiberremsa), men jag har gjort det (och satt folie-tätskikts-band) i alla hörn och har klarat mig med vanlig fog i
8 svar · 5,8k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Vattenläckor är sällan så dramatiska, oftast är det något som droppar eller spreja ut i en fin dimma. Om det verkligen går av ett rör i tvättmaskinen så kanske höjden på tröskeln och hur väl du håller rent i ditt vattenlås i golvbrunnen spelar mer roll än antalet golvbrunnar. Dessutom om du har en golvbrunn som du inte använder så torkat den bara ut och du får dålig lukt.
2 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Jag har rensat bort ett troligt reklaminlägg. Ny medlem, första enda inlägget, ofullständig profil, Trådlyft /moderator
11 svar · 9,3k läst
MrPlow
MrPlow: Tyvärr blev det inte snyggt att få till det med våra 20x20 plattor men hade man haft 15x15 hade det blivit hur bra som helst.
4 svar · 2,4k läst
R
Rolle85: Måla med våtrumsfärg på fodret, täta alla ställen där trä är blottat, skarvar osv med våtrumssilikon så finns de ingenstans som vatten kan tränga in i foder eller liknande.
18 svar · 9,8k läst
·
K
Kristina J: Ytterligare tips, kul! Jag tänker mig att det inte blir så farligt med fukten eftersom vi drar bort draperiet åt det andra hållet, det kommer alltså inte att ligga mot skivan mer än den stunden man duschar. Tror att jag har fastnat för den här lösningen, sedan blir det att välja skivor, och ben.
7 svar · 4,9k läst
K
ktm250: Å andra sidan så kommer du snabbt upp till 15 mm. I princip direkt när du kommer utanför monteringsplattan pga. fallet så jag ser inte problemet. Huvudanledningen till min 15 mm är ju för att elslingan, i våtrum, ska vara täckt med min 5 mm.
15 svar · 13,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: Stämmer, har likadant på vårt nya tvättställ. Går finfint att göra rent lite försiktigt (så att inte membranet släpper) med en tandborste och sedan lägga i blöt i lite bakpulver, ättika och kokhett vatten.
6 svar · 5,0k läst
·
M
MagHam: Om bygghöjden tillåter det så är det bra om nätet kommer upp ett par mm över golvet och hamnar inuti flytspacklingen. Märlar man ner det för bra utan distanser så blir det inte så.
7 svar · 3,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] En duschkabin är ju också en möjlighet och det borde gå att hitta en billigt på Blocket.
7 svar · 7,2k läst
Janus82
Janus82: Jag skulle säga att det inte är några problem alls. Som du säger så är det godkänt enligt säker vatten så länge som rören ligger på den varma sidan av väggen. Vi har infällda vattenrör i ytterväggen i vårt badrum och det har fungerat felfritt sedan 1962. Innan vi renoverade badrummet fanns det ca 40mm isolering bakom rören och det fungerade felfritt även när det var mer än
1 svar · 6,9k läst
Wik83
Wik83: Det finns en självhäftande remsa oxå, vid utsatta ställen. Den e svindyr - 250:- för 10m... Men dom har ju ett litoband som skall limmas med ett lim som dom inte direkt har eller har kanske rättare sagt ett annat namn för det bara. Hursomhelst så lämna jag tbx allt idag och köper något annat.
5 svar · 2,9k läst
E
einde: Bild nedan. Min tanke är alltså att dra skvallerrör från inbyggnadsblandare 1 och 2 till golvvärmefördelare 3 som i sin tur har sin skvallerrörs utlopp vid 4. Alternativt som sagt om det på något bra sätt går att koppla ihop alla så att det bara blir ett utlopp :) [bild]
5 svar · 1,9k läst
·
C
cecar33: Du skall självklart ta upp detta med byggaren omgående om det kan föranleda att en större skada uppstår. Detta för att begränsa densamma när den upptäcks. Denna "skada" är ju i badrum så ring och mejla på Måndag.
4 svar · 1,3k läst
·
nino
nino: Jo man ska plasta in träet så det inte sugen ur fukten för fort
25 svar · 3,8k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: En annan fråga. Är det verkligen ok med en 90 gradare ner mot stammen? Sätter jag 2 45or kommer jag inte få plats. Hur har andra gjort i detta läge?
5 svar · 3,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Och som någon så insiktsfullt skrev. "Man behöver inte göra precis varenda dumhet som är tillåten i reglerna!" Jag har dock för mig att det stod "ss 436 40 00", inte "reglerna", det var i alla fall den standarden som avsågs. Men det kan ju gärna i lite vidare mening få avse alla regelverk.
20 svar · 3,7k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Man tar bort erforderlig mängd kakel så man får minst fem centimeter runtom skadan tar bort allt fix tätar med duk 10*10cm så är det godkänt igen
20 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.