Badrum
Kakel Jonas: Har du isolerad botten så kan du lägga in el golvvärme. Är den de inte så gör det inte. Du tappar alldeles för mycket värme a trycker upp fukt ur golvet istället. Ang din vägg så kan du limma upp jackon skivor på väggen. Det är inte till en nackdel men frågan är hur mycket det gör. Har du inte tillskjutande fukt ur golv så lägg el slingor lite tätare mot ytterväggarna.
tobbbias: Som litet svar till Stefan1972 Jag håller på att bygga dusch som kommer bli ganska lik den bild som visas i inlägg 2. Fast 160 cm bred och c:a 90 cm djup. Anledningen är att barnen väldigt ofta är med när vi vuxna duschar. Och så lär det vara åtminstone 4 år till. Så 2000-3000 kr extra för en till duscharmatur vilket förenklar vardagen i 4 år till känns som en given investering.
Thullen: råkade googla in på denna blogg idag som jag inte sett innan, bra bilder på hur de gjort med bjälklaget. Och för er som inte sett Mockfjärdshus innan var det väldigt beskrivande bilder på hur det är uppbyggt :) http://berg.to/pics/index.php/byggen-spanga/master_bath
husfrid: Förlåt om jag fliker in med en fråga men såg att någon hade gjort vid sitt badrum med plastmatta. Nu är det vår tur men vet inte hur vi ska göra pga snedtak och takfönster. Viker man in plastmattan in till fönstret? Skarvar men och ställer våden upp den vägg där snedtaket är? Går ju inte att svepa när det är snedtak... Tacksam för lite råd och tips
Paul-Staffanstorp: Runt 600kr/kvm för bara sättningen av plattor och 1000-1100kr/kvm inkl. fuktskyddning inkl. fix och tätskikt brukar vara de siffror man pratar om i branschen... i Malmöregionen iaf ;)
Chrissofsweden: Pluggade såklart inte. Det är inte enligt säker vatten :) silikon och för ändamålet passande skruv. Sen en sträng på plattans baksida.
leby: Tror jag betalde 18 med bortforsling av massorna
MB77: Ja spegeln med no-name LED skulle jag inte köpa, och med ett >80CRI värde så kan färgerna bli något mysko. Tyvärr så är många LED:ar på >80CRI som används i dag, men ska man ha de i kök eller vid en badrumsspegel så hade jag siktat på >90.
hempularen: Jag tror att om du tänker göra jobbet själv, så är en mycket bra start att lösa in dig på vad som behövs, det ger samtidigt en insikt i vad och hur man skall göra. Även om du lägger ut jobbet på hantverkare, så är dte bra om man själv skaffar sig en förståelse innan, betydligt mindre risk att du råkar ut för fusk som upptäcks för sent.
BirgitS: Om du är orolig för att något ska hända med klinkern när du har på lösningsmedlet kan du pröva först på en undangömd plats.
Stefan1972: fast frågan är ju om den har blivit vind av vattenpåverkan? Bilderna ljuger säkert lite men är det fall som det ska så inte vatten rinner mot dörren och tröskeln? Eller slabbar ni väldeliga med mopp eller liknande om ni får vatten på golvet? Såna där lister blir ju gärna lite sårbara mot vatten och även små mängder kan ju förstöra listverk på sikt.
Åsa Lund: Ta ett överskåp till kök med parluckor. Finns mycket att välja på.
hama65: Biltema gav inget vettigt. Med råden i denna tråd och div andra anvisningar löste jag problemet. Fräste ur plyfan "lagomt" så att boxen hamnade i nivå med plyfan. På detta sattes sedan våtrumsskiva. Dusch [bild] Den yttre stora ringen hamnade i nivå med kaklet. Dusch [bild] Handfat. På detta skall våtrumsskiva. [bild]
Pagno: Jösses vilka problem ni har, själv står jag upp, fäller ut den så att den ligger 1-2 dm under vattenytan, faran med detta sätt är om man inte snabbt halar in den och spolar kan det göra lite ont när den slurpar med runt vattenlåset!;)
Erikssonn: Vi ska nu göra om vårat badrum (toa, handfat och dusch), 171×154cm. Det är betonggolv som ska bilas upp, väggarna ska rivas in till reglarna, det ska byggas upp igen, gjutas golv, läggas golvvärme, rör ska dras om och golvbrunnen ska flyttas. Vem som ska bila golvet har vi fixat, rörmokaren har gett ett pris och elektrikern har också gett ett pris. Nu är det bara gjutning av golvet vi
Stuff: Det kanske går att räta upp det och lura ögat genom att med excentriska kopplingar även flytta blandaren lite grand åt samma håll. Då tappar ni förvisso centreringen mot täckbrickan bakom blandaren men det kanske stör mindre än att ha en lutande stång
Vesslan666: På landet har jag ett gammalt plankgolv på wc . Där lades en transparent plastmatta utan lim med uppvik. Uppvik döljs av golvlister sen som håller fast mattan. Blev förvånad av hur bra det blev. Trodde det skulle vara mer uppenbart och plastigt. Kanske en idé?
hempularen: Styvheten i golvet är väldigt viktig om det skall läggas klinker. Nu uppfattade jag att det skall vara plastmatta? Då är det inte lika viktigt. Fast ett cc avstånd på 80 cm är ändå i mesta laget. Känns ju inte så bra om man känner att golvet gungar.
Olte: Vi har ett badrum från 1992 där plastmattan på väggar och golv blivit kraftigt missfärgade av solen från ett takfönster. Väggmattan är missfärgad i stora fält medan golvmattan får små plickar som nu sprider sig successivt i de områden där solen träffar golvet. Vår störta farhåga är att mattan nu avger giftiga ämne. Finns det någon som känner till riskerna med denna
pj87: Jo huvudstammen är luftad men är ju långt bort . Ja det är tätat. Luktade som fan när jag inte hade delarna där så är troligast så att lukten kommer från stammen som ligger med dålig lutning typ 2 m sen 3m lodrät rör till huvudstammen. Skulle ha varit luftning där i böjen men är ett stort ingrepp om jag skulle ge mej på att göra det nu i efterhand ��
hempularen: [citat] Då skulle jag försöka sätta någon form av ytterligare vägglampa i rummet, kanske en vägg plafond, och på en annan vägg än där spegeln sitter.
Fred vom Jupiter: [QUOTE=Secharpun;2656715) Kan verkligen rekommendera Kiiltos produkter, de har bra teknisk support även till oss "slutkunder". Sedan är det värt att prata med deras supporten hur man skall gå tillväga. Då de kan ha andra lösningar på vissa problem just som med primer etc.[/QUOTE] Kan nämnas att K-Rauta har 25% rabatt på Kiiltos tätskikt denna vecka. Kanske kan göra någon tusenlapp i
Vesslan666: Tänkte att de redan bytt de en gång. Det verkade inget problem då. Och plattor med bom brukar inte vara de svåraste att lossna. Jag skulle ställt krav på den entreprenör du anlitat. De får sedan ta och jaga plattsättare. Jag skulle avvakta med en besiktningsman då alla redan erkänt felet. Utan det bara är en fråga om åtgärd/ersättning. Och där tar ingen besiktningsman ett beslut.
jkbpower: Så, en liten bit på väg.Jag delade av och har nu flytspacklat vid de 3 golvbrunnarna. Jag körde varianten med 30mm avstängningslist runt brunnen och sen fylla på med spackel upp till kanten. Sen när det stelnade så pass att man kunde stå på det så skrapade kag bort ner till kanten på brunnen och sen blev det något mindre fall längre ut mot väggen. Det var lite kämpigt att
McStewart: [citat] Fast i det här fallet är det TS som monterat dosorna själv. Hade en hantverkare satt dosorna på 1m så hade det givetvis blivit bakläxa.
tomson: Denna har jag använt, funkade bra hela sommaren, säkert nästa med hoppas jag. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Tillbehor/Reparationskit-2000036549/
cpalm: [citat] På tillverkarnas hemsidor. T.ex.: Sopro (kolla under fliken "Färger") CC Höganäs LIP Vitheten har jag sedan mätt i ett bildredigeringsprogram. Hittade inget på rak arm på Schönox hemsida, men det kanske döljer sig där någonstans. Ring och fråga. Men jag har även sett dessa i tryckt form hos kakelfirmorna (inte specifikt Schönox dock). Nu får man ta dessa med en nypa salt,
Stefan N: Har sett elgolv där det specas att armeringen skulle ligga ovan kabeln så det finns.
Rolle85: tipset är nu - köp aldrig innan du postat en tråd här :beer: