Vi har haft problem med avlagringar (sannolikt kalk) och har prövat Nitors toarent (citronsyra), kalk & rostbort. Det har inte gjort den nyttan vi trodde. Vi tömde kröken på vatten innan vi applicerade.
Det som däremot har fungerat är bilavfettning sprutat på samma yta (+ toaborste). Jag har för mig att det släppte redan inom någon minut. Sen var det bara att spola
Det som däremot har fungerat är bilavfettning sprutat på samma yta (+ toaborste). Jag har för mig att det släppte redan inom någon minut. Sen var det bara att spola
Jag hade helt otroliga avlagringar i en lägenhet en gång. Jag var faktiskt så drastisk att jag (för att säkerställa mig om att det var just avlagringar) hackade loss bitar med en skruvmejsel. Detta rekommenderar jag inte.
Det jag däremot gjorde var att jag spolade varmvatten en längre stund för att värma porslinet. Hällde på kokhett vatten och rejält med citronsyra. Det fick sedan stå en vecka medans jag var bortrest. Sedan rejält med skrubbande. Den blev som ny. Kokhett vatten i porslinsstolen kan ju debatteras om den skulle spricka eller inte, men för mig gick det bra.
Tömde nog en flaska klorin i dessutom. Det låter som nåt jag skulle kunna göra.
Det jag däremot gjorde var att jag spolade varmvatten en längre stund för att värma porslinet. Hällde på kokhett vatten och rejält med citronsyra. Det fick sedan stå en vecka medans jag var bortrest. Sedan rejält med skrubbande. Den blev som ny. Kokhett vatten i porslinsstolen kan ju debatteras om den skulle spricka eller inte, men för mig gick det bra.
Min spontana tanka är att om du häller dubbla mängden 95 C vatten mot vad som finns i kröken så borde det väl bli kring 65 C. Men visst kan man tänka sig för innan man gör något dumttensiden skrev:
Jag hade helt otroliga avlagringar i en lägenhet en gång. Jag var faktiskt så drastisk att jag (för att säkerställa mig om att det var just avlagringar) hackade loss bitar med en skruvmejsel. Detta rekommenderar jag inte.
Karboxylsyra av valfri styrka beroende på hur bekväm du är med det. Tror Hessa använder myrsyra vilket är milt i sammanhanget. Citronsyra är nog det starkaste jag själv skulle våga hantera, tror även det är billigast.
Koncentrerad saltsyra, finns typiskt på närmaste byggvaruhus.
Glöm inte skyddsglasögonen och SIV-regeln.
Klart !
Glöm inte skyddsglasögonen och SIV-regeln.
Klart !
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögonen"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer