Den är ren och fin i övrigt. Men just det där nära kan jag inte bli kvitt.
Provade med Hessa kalkmedel och ättika i 1 timma. Ingen förbättring.

Andra förslag?

• Ren toalettskål med envis rostliknande fläck som inte försvinner med rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
1 timme är för kort tid, låt verka över natten i varjefall, själv skulle jag använda oxalsyra som får verka över natten

Vi har haft problem med avlagringar (sannolikt kalk) och har prövat Nitors toarent (citronsyra), kalk & rostbort. Det har inte gjort den nyttan vi trodde. Vi tömde kröken på vatten innan vi applicerade.

Det som däremot har fungerat är bilavfettning sprutat på samma yta (+ toaborste). Jag har för mig att det släppte redan inom någon minut. Sen var det bara att spola :)

Vilken bilavfettning?

Tror det var Biltemas högtrycks-shampo (art 369550).

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Klorin och låt stå över natten?

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Ska testa med Klorin först...

Jag hade helt otroliga avlagringar i en lägenhet en gång. Jag var faktiskt så drastisk att jag (för att säkerställa mig om att det var just avlagringar) hackade loss bitar med en skruvmejsel. Detta rekommenderar jag inte.

Det jag däremot gjorde var att jag spolade varmvatten en längre stund för att värma porslinet. Hällde på kokhett vatten och rejält med citronsyra. Det fick sedan stå en vecka medans jag var bortrest. Sedan rejält med skrubbande. Den blev som ny. Kokhett vatten i porslinsstolen kan ju debatteras om den skulle spricka eller inte, men för mig gick det bra.

Tömde nog en flaska klorin i dessutom. Det låter som nåt jag skulle kunna göra.

tensiden tensiden skrev:
Jag hade helt otroliga avlagringar i en lägenhet en gång. Jag var faktiskt så drastisk att jag (för att säkerställa mig om att det var just avlagringar) hackade loss bitar med en skruvmejsel. Detta rekommenderar jag inte.

Det jag däremot gjorde var att jag spolade varmvatten en längre stund för att värma porslinet. Hällde på kokhett vatten och rejält med citronsyra. Det fick sedan stå en vecka medans jag var bortrest. Sedan rejält med skrubbande. Den blev som ny. Kokhett vatten i porslinsstolen kan ju debatteras om den skulle spricka eller inte, men för mig gick det bra.

Tömde nog en flaska klorin i dessutom. Det låter som nåt jag skulle kunna göra.
Min spontana tanka är att om du häller dubbla mängden 95 C vatten mot vad som finns i kröken så borde det väl bli kring 65 C. Men visst kan man tänka sig för innan man gör något dumt :)

Karboxylsyra av valfri styrka beroende på hur bekväm du är med det. Tror Hessa använder myrsyra vilket är milt i sammanhanget. Citronsyra är nog det starkaste jag själv skulle våga hantera, tror även det är billigast.

T
Spruta i Kalcinex och låt verka över natten, skrubba sedan med toaborsten och spola och sedan har du en skinande ren krök.

Koncentrerad saltsyra, finns typiskt på närmaste byggvaruhus.
Glöm inte skyddsglasögonen och SIV-regeln.
Klart !

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag tror du kan testa Hessa igen, men kanske lite större mängd och längre tid.
Fosforsyra 10-15% innehåller den, den borde räcka.

Har testat ogräsättika över natten. Tagit en del.
Klorin natt 2.
Allt är borta nu!

Tydligen funkar klorin bäst.

Stackars reningsverk om ni använder bilavfettning i toaletterna.
Då finns det ingen anledning för mig att inte tvätta bilen på gatan heller.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.