13 705 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Har satt tre kakelplattor åt fel hål, kan jag ta bort dessa utan att skada tätskiktet?
Hej!
Håller på och bygger badrum och har tätskiktet klart samt lagt klart klinkers på golvet. Nu har jag börjat med väggen och har klantig som jag är satt de första avlånga plattorna åt fel håll.
Är bara en rad med tre plattor satt. Ingen fog, bara fix.
Kan ja ta bort dessa utan att skada tätskiktet så att jag sen kan sätta nya plattor?
Håller på och bygger badrum och har tätskiktet klart samt lagt klart klinkers på golvet. Nu har jag börjat med väggen och har klantig som jag är satt de första avlånga plattorna åt fel håll.
Är bara en rad med tre plattor satt. Ingen fog, bara fix.
Kan ja ta bort dessa utan att skada tätskiktet så att jag sen kan sätta nya plattor?
Redigerat:
Har detta, verkar vara foliebaserat?Stefan N skrev:
http://www.mapei.com/SE-SV/mobile/p...IDProdotto=2028301386&IDTipo=1827&IDLinea=112
Hur går jag till väga på bästa sätt? Sattes i Tisdags kväll, så kommer isf ha suttit i 2 dygn.
Redigerat:
Tack, Så borra, och sen hacka bort med mejsel och hammare försiktigt? Är det görligt för en hemmafixare utan att förstöra tätskiktet eller är det stor risk att misslyckas? Är i duschen som sagt.L Lars48 skrev:
Sedan kanske slipa ned fixet bakom så mycket som det går?
Borra är vanskligt, viktigt att man inte borrar för djupt så man går igenom plattan och skadar tätskiktet.
Jag fick ta bort en platta när jag byggde badrum och då spräckte jag den först i småbitar med några hammarslag. Det var ändå mycket svårt att få loss den utan att skada tätskiktet eftersom fixet satt så hårt i folien att det ville slita med sig bitar. Skulle jag göra samma sak igen och det fanns plats att gå in från sidan, skulle jag nog ta ett multiverktyg från sidan. Inte sågen, men färgskrapeverktyget kanske.
Men proffsen kanske har ett ännu säkrare sätt?
Jag fick ta bort en platta när jag byggde badrum och då spräckte jag den först i småbitar med några hammarslag. Det var ändå mycket svårt att få loss den utan att skada tätskiktet eftersom fixet satt så hårt i folien att det ville slita med sig bitar. Skulle jag göra samma sak igen och det fanns plats att gå in från sidan, skulle jag nog ta ett multiverktyg från sidan. Inte sågen, men färgskrapeverktyget kanske.
Men proffsen kanske har ett ännu säkrare sätt?
Hade du tagit bort den igår hade den varit jätteenkel att ta bort, idag lite svårare men ta en hammare och ge dom en kyss rakt på så ska du se att dom spricker rätt lätt, förhoppningsvis
Ta annars en huggmejesel och sätt den bakom platta och knacka försiktigt, då kan ibland plattan hoppa bort hel om du har tur.
Hmm, frågan är vilken metod jag ska använda. Står här nu och funderar om jag ska våga mig på det eller bita i det sura äpplet och köra på som jag startat.
Försöker få upp någon bild här på hur situationen ser ut.
Att knacka med huggmejsel från sidan känns ju helt klart lättast. Men har även ett multiverktyg och den tanken slog även mig innan jag gjorde tråden.
Dock sover ett litet barn i rummet intill nu så kanske lär vänta till helgen om det ska låta en del.
Försöker få upp någon bild här på hur situationen ser ut.
Att knacka med huggmejsel från sidan känns ju helt klart lättast. Men har även ett multiverktyg och den tanken slog även mig innan jag gjorde tråden.
Dock sover ett litet barn i rummet intill nu så kanske lär vänta till helgen om det ska låta en del.
Om du tar bort vilket jag inte skulle gjort, bör du sätta lite tjockare fix bakom så kaklet kommer ut på samma nivå som klinkerraden då låtit gå upp på väggen, blir varken praktiskt eller vackert med denna lösning. Tycker även att fogbredden mellan kakel sitter lite brett?!
Håller nog med övriga, kör på med liggandes, både säkrare och i mitt tycke snyggare.
Polaren störde sig på en rad med svart kakel i ett annars vitt badrum när han flyttade in i nytt hus. Utan att tänka sig för så började han knacka los raden och efter tre plattor insåg han misstaget. Fick lägga ut en riktigt tråkig summa pengar på nytt badrum där det tidigare redan var fint och nytt, men med en svart rad....
Polaren störde sig på en rad med svart kakel i ett annars vitt badrum när han flyttade in i nytt hus. Utan att tänka sig för så började han knacka los raden och efter tre plattor insåg han misstaget. Fick lägga ut en riktigt tråkig summa pengar på nytt badrum där det tidigare redan var fint och nytt, men med en svart rad....
Klicka här för att svara